Την Κυριακή της 29ης Δεκεμβρίου, ο σαραντατριάχρονος Thomas Kinnunen μπήκε στην “Εκκλησία του Χριστού” κατά τη διάρκεια της Λειτουργίας στο προάστιο White Settlement κοντά στο Φορτ Γουέρθ του Τέξας. Ο Kinnunen είχε βρεθεί εκεί αρκετές φορές την περασμένη χρονιά, ως φιλοξενούμενος μιας ενορίας πιστών που άνοιγαν τις πόρτες του ναού τους σε αυτούς που έχουν ανάγκη. Σύμφωνα με τον πρεσβύτερο της ενορίας, πατέρα Britt Farmer, ο Thomas Kinnunen είχε κατά καιρούς εκκλησιαστεί εκεί, αν και δεν ήταν ιδιαίτερα γνωστός στο εκκλησίασμα. Ζούσε ώς άστεγος και σε αρκετές περιπτώσεις είχαν συνδράμει με φαγητό, στέγη και χρειώδη τον άνδρα, όμως υπήρξε τριβή μεταξύ τους όταν αρνήθηκαν να του δώσουν χρήματα.
Το συγκεκριμένο πρωί, ο σαραντατριάχρονος είχε πολύ σκοτεινότερους σκοπούς. Φορούσε περούκα και ψεύτικη γενειάδα και κάτω από το παλτό του έκρυβε ένα λειόκαννο όπλο. Σκόπευε να σκοτώσει τους ενορίτες που παρακολουθούσαν την κυριακάτικη Λειτουργία. Από το πίσω μέρος της αίθουσας όπου στεκόταν άρχισε να πυροβολεί εναντίον των παρευρισκομένων. Δύο έπεσαν νεκροί, αλλά μέσα σε έξι δευτερόλεπτα, κάτι εντελώς απρόσμενο συνέβη. Από το ποίμνιο δύο οπλισμένοι άνδρες αποκάλυψαν πιστόλια και ένας από αυτούς κατάφερε μια και μόνη βολή στο κεφάλι του δράστη από απόσταση 6-7 μέτρων. Ο τρόμος τελείωσε απότομα όπως ξεκίνησε. Το κορμί του Kinnunen έπεσε άψυχο μέσα στην Εκκλησία κοντά στους ανθρώπους που μόλις είχε δολοφονήσει. Με ψύχραιμες κινήσεις ο Εφημέριος και οι διάκονοι του οδήγησαν τους εκκλησιαζόμενους στο ασφαλές προαύλιο και κάλεσαν τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (911).
Οι πρωταγωνιστές
Ο Keith Thomas Kinnunen ήταν αυτό που λέμε “βασανισμένη ύπαρξη” και φαίνεται ότι πολεμούσε τους εσωτερικούς του δαίμονες για καιρό. Δέκα χρόνια πριν, ακριβώς στις 29 Δεκεμβρίου, ο μικρότερος του αδελφός είχε αυτοκτονήσει. Ίσως και ο Thomas αποφάσισε να κάνει το ίδιο, αφού πρώτα σκόρπιζε ανείπωτη δυστυχία σε αθώους ανθρώπους. Είχε ένα “γεμάτο” ποινικό μητρώο με πολλαπλές καταδίκες σωματικές βλάβες, οικογενειακή βία, επιθέσεις, ληστείες, κλοπές και παράνομη οπλοκατοχή μεταξύ άλλων, ενώ είχε φυλακιστεί για αδικήματα στο Νιου Τζέρσεϊ, το Τέξας και την Οκλαχόμα. Η πρώην σύζυγος του τον περιέγραψε ώς “βίαιο και εκρηκτικό που δεν είχε αγάπη για κανέναν” και είχε ζητήσει περιοριστική εντολή από δικαστήριο για να μην μπορεί να την πλησιάζει.
Ο άνθρωπος που σταμάτησε την φονική διάθεση του Kinnunen θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το ακριβώς αντίθετο του. Ο εβδομήντα ενός ετών Jack Wilson είναι μέλος της ενορίας της “Εκκλησίας του Χριστού” στο White Settlement και πρώην έφεδρος (εθελοντής) βοηθός σερίφη. Στις ΗΠΑ είναι αρκετά συνηθισμένο σε μικρές ιδίως κοινότητες εθελοντές να εκπαιδεύονται, ορκίζονται και να αναλαμβάνουν αμισθί καθήκοντα εκπροσώπων του Νόμου, συνδράμοντας τις τοπικές αστυνομικές δυνάμεις. Οι άνθρωποι αυτοί καλούνται όταν απαιτείται, και έχουν πλήρη καθήκοντα αστυνομικού όταν δρουν υπό την ιδιότητα, χωρίς να επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός. Στην επαγγελματική του ζωή είναι εκπαιδευτής σκοποβολής και ιδιοκτήτης της εταιρείας On Target Firearms Αcademy στο Φορτ Γουέρθ. Επί δεκαετίες εκπαιδεύει πολίτες και αστυνομικούς στη χρήση όπλων για αυτοάμυνα. Αυτή του η ικανότητα και η θέληση για προσφορά στην κοινότητα, τον έκαναν πρόσφατα να προσφερθεί ώστε να μαζί με ένα ακόμη μέλος της ενορίας να λειτουργούν ως εθελοντική ομάδα ασφαλείας στις ώρες της Λειτουργίας.
Η αντιμετώπιση των επιθέσεων “μοναχικών λύκων” και οι πολιτικές αποφάσεις
Με τη βία κατά τόπων λατρείας να κλιμακώνεται τα πρόσφατα χρόνια, δεν είναι λίγες οι χριστιανικές ενορίες που αντιμετωπίζουν σοβαρά το ενδεχόμενο αντίδρασης σε επιθέσεις θρησκευτικού μίσους. Νόμοι που είχε περάσει η ηγεσία Ομπάμα απαγόρευαν στους νομοταγείς την οπλοφορία σε χώρους συνάθροισης όπως εμπορικά κέντρα, εστιατόρια, σχολεία και εκκλησίες, καθιστώντας αυτά τα μέρη “μαλακούς στόχους” για τους αρρωστημένους και τους τρομοκράτες. Με την αποχώρηση της παρανοϊκής ηγεσίας από το Λευκό Οίκο, η οποία εξίσωνε τα “δικαιώματα” των θυτών με εκείνα των οιονεί θυμάτων και αγωνιζόταν λυσσωδώς για τον αφοπλισμό των νομοταγών κάτι άλλαξε στις ΗΠΑ. Το 2017, μια αιματηρή επίθεση σε εκκλησία των Βαπτιστών στο Sutherland Springs ρου Τέξας άφησε 26 νεκρούς.
Σε εκείνο το περιστατικό ο δράστης, ένας πρώην υπαξιωματικός της Αεροπορίας που είχε αποταχτεί για ψυχιατρικούς λόγους (και επίσης δεν δικαιούταν να κατέχει νόμιμα όπλα) εξουδετερώθηκε όταν ένα μέλος του εκκλησιάσματος κατάφερε να πάει μέχρι το φορτηγό του και να οπλιστεί με το ημιαυτόματο AR15 που κατείχε. Ένας νόμος που υπέγραψε τον περασμένο Σεπτέμβριο ο κυβερνήτης του Τέξας, δίνει τη δυνατότητα σε εκπαιδευμένους πολίτες με άδειες οπλοφορίας να είναι οπλισμένοι σε ναούς. Σε δήλωση του στο κανάλι CBS ο Γενικός Εισαγγελέας του Τέξας χαρακτήρισε τον Jack Wilson “ήρωα” και “τη σημερινή αντιμετώπιση της κατάστασης ως μοντέλο για το μέλλον”. Ενθάρρυνε και άλλες Πολιτείες να επιτρέψουν στους πολίτες τους την οπλοφορία για αυτοάμυνα στους χώρους λατρείας για να αντιμετωπιστούν οι τρομοκρατικές επιθέσεις.
Ο κυβερνήτης της Πολιτείας του Τέξας κος. Greg Abbott σε μήνυμα του στο Twitter έγραψε για τον Jack Wilson “ Ο άνδρας αυτός αντιμετώπισε έναν δολοφόνο σε μια εκκλησία. Θα μπορούσε να είχε σκοτωθεί σε μία στιγμή. Αντίθετα όμως έσωσε τις ζωές εκατοντάδων. Το να διακινδυνεύεις τη ζωή σου για τους άλλους είναι η υπέρτατη ανδρεία. Το Τέξας είναι ευγνώμων για τον ηρωισμό του.”
Τα δύο θύματα του Kunninen ταυτοποιήθηκαν ως οι ενορίτες Anton Wallace και Richard White, 64 και 67 ετών αντίστοιχα. Η ενορία κάλεσε τα μέλη της σε αγρυπνία και προσευχή για τις ψυχές των εκλιπόντων αλλά και του φονέα. Εντύπωση προκάλεσε η προτροπή του Εφημέριου Britt Farmer να προσευχηθούν για τον Kunninen και για τους οικείους του, οι οποίοι βασανίζονται από το χαμό του. Για τα δύο θύματα δήλωσε ότι “χάσαμε δυο σπουδαίους άνδρες που αποκαλούσα προσωπικά φίλους, αλλά θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερα. Είμαι ευγνώμων που η Κυβέρνηση μας επέτρεψε την ευκαιρία να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας.”
Συμπεράσματα
Παρά τις ανοησίες που ειπώθηκαν και συνεχίζουν να λέγονται από τα μέσα μαζικής παραπληροφόρησης που παρουσιάζουν το περιστατικό στην Εκκλησία του Χριστού, ως κάτι για το οποίο “φταίνε τα όπλα”, κάποια πράγματα διαφαίνονται ξεκάθαρα:
– Ο Kinnunen ήταν ένας βίαιος καταδικασμένος εγκληματίας με πολλαπλές καταδίκες που απαγορευόταν να κατέχει νόμιμα όπλα. Το λειόκαννο που μετέφερε την Κυριακή στην εκκλησία το είχε αποκτήσει παράνομα από τη μαύρη αγορά. Δεν υπάρχει νόμος που εξαφανίζει την εγκληματική συμπεριφορά.
– Η παρέμβαση του Jack Wilson τερμάτισε το φονικό σε δευτερόλεπτα σώζοντας αναρίθμητους συνανθρώπους του. Αυτό ήταν δυνατό γιατί από το 2017 και ένθεν ο Νόμος στο Τέξας επιτρέπει σε νομοταγείς πολίτες να οπλοφορούν σε δημόσιους χώρους και χώρους λατρείας. Αυτό αποδεικνύει το προφανές: “μόνο τα υποψήφια θύματα μπορούν να σταματήσουν την τυφλή βία”. Οι δυνάμεις επιβολής του νόμου δεν μπορεί να είναι πανταχού παρούσες και σε τέτοιες περιπτώσεις κινούνται πολύ αργά για να έχουν πραγματικό αποτέλεσμα.
– Η εκπαίδευση και η προθυμία να προστατεύσεις εαυτόν και τον πλησίον αποτελεί μέτρο της συνοχής και ηρωισμού ενός πολίτη που με ευθύνη ανέλαβε το φορτίο να μπει μπροστά σε θανάσιμο κίνδυνο. Η αντιμετώπιση του από την Πολιτεία και την Κοινότητα δείχνει το ήθος και τα ιδανικά που τιμούν αυτοί οι άνθρωποι.
– Οι νόμοι περιορισμού της οπλοκατοχής δεν έχουν επίδραση πάνω στους εγκληματίες. Απλά αφήνουν τους νομοταγείς στο έλεος των αρπακτικών. Αυτοί που το αγνοούν ή το αποκρύπτουν δεν υπηρετούν το καλό του κοινωνικού συνόλου αλλά αλλότρια προνόμια.