ΕΛΛΑΔΑ/ΚΥΠΡΟΣ

Ακόμη €35 εκατ. για εργασίες στα Υ/Β και €31,07 εκατ. για τα ΤΠΚ 6 & 7

Τροπολογία σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που ψηφίσθηκε στις 26 Ιουλίου 2018, προβλέπει πρόσθετη χρηματοδότηση:
• €35 εκατ. για εργασίες στα υποβρύχια ΠΙΠΙΝΟΣ (S121), ΩΚΕΑΝΟΣ (S118), ΜΑΤΡΩΖΟΣ (S122) και ΚΑΤΣΩΝΗΣ (S123), καθώς και για εργασίες συντήρησης συνοδών πλοίων απαραίτητων για τη διεξαγωγή δοκιμών των Υ/Β, στους χώρους των Ελληνικών Ναυπηγείων ΑΕ (ΕΝΑΕ).
• €31,07 εκατ. για να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) 6 & 7 τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ, στις Ναυπηγικές & Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας (ΝΒΕΕ), με παράταση του προηγούμενου χρονοδιαγράμματος κατά 12 μήνες.

Π.Ε. Αργυρίου

Στην περίπτωση των ΕΝΑΕ η χρηματοδότηση καλύπτει την παράταση της λειτουργίας τους μέχρι και τον Ιούνιο του 2019. Στην πραγματικότητα μόνον €8 εκατ. αναφέρονται σε «τεχνική υποστήριξη και υλικά για ολοκλήρωση προγράμματος υποβρυχίων και εργασίες συντήρησης συνοδών πλοίων». Από τα υπόλοιπα €27 εκατ. τα €3 εκατ. καλύπτουν «λειτουργικά έξοδα/ συντήρηση υποδομών» και €24 εκατ. «μισθοδοσία – ασφαλιστικές εισφορές» του προσωπικού των ΕΝΑΕ, είτε απασχολείται στις προαναφερόμενες εργασίες είτε όχι.
Αφότου το Πολεμικό Ναυτικό ανέλαβε τη λειτουργία των ΕΝΑΕ, έχουν διατεθεί €75,5 εκατ. ως υπόλοιπο της βασικής σύμβασης των προγραμμάτων Υ/Β και επιπλέον €15 εκατ, 19,7 εκατ. και €18,8 εκατ. αντίστοιχα με τους νόμους 4429/2016 (Α’ 199), 4485/2017 (Α’ 114) και 4522/2018 (Α’ 39). Εάν όντως τα €75,5 εκατ. αποτελούσαν υπόλοιπο της σύμβασης, η υπέρβαση ανέρχεται σε €88,5 εκατ. μέχρι τον Ιούνιο του 2019.
Στην πραγματικότητα το ελληνικό Δημόσιο επιδοτεί καταχρηστικά την πλειονότητα των εργαζομένων στα ΕΝΑΕ, ενώ το ΠΝ εκμεταλλεύεται την ψηφοθηρική αυτή πολιτική για να συντηρεί πλοία και υποβρύχια, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση κάποιων τελικών εργασιών στα Υ/Β, οι οποίες όμως κατά βάση εκτελούνται από εξωτερικές εταιρείες και θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν κάλλιστα απέναντι, στη Βάση Υ/Β του Ναυστάθμου Σαλαμίνας. Είναι χαρακτηριστικό πως η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας αναφέρεται στις «τελικές ρυθμίσεις και δοκιμές των κινητήρων προώσεως των Υ/Β». Ωστόσο στις 21 Ιουλίου 2017 η Διεύθυνση Συμβάσεων (Ε2) του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού δημοσίευσε την επείγουσα προκήρυξη 09/17 διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών τελικών ρυθμίσεων, δοκιμών και πιστοποίησης κινητήρων πρόωσης τύπου Siemens Permasyn Motor 1FR6439-2NG32-Z των υποβρυχίων ΠΙΠΙΝΟΣ, ΜΑΤΡΩΖΟΣ και ΚΑΤΣΩΝΗΣ μέσω σύναψης συμφωνίας-πλαισίου προϋπολογιζόμενου κόστους €2,5 εκατ. Η προθεσμία κατάθεσης φακέλων ποιοτικής επιλογής εξέπνευσε στις 25 Σεπτεμβρίου 2017. Η αποσφράγιση των φακέλων επρόκειτο να διενεργηθεί την επομένη.
Ανάλογα ισχύουν στην περίπτωση των ΤΠΚ, με τη λειτουργία των ΝΒΕΕ να παρατείνεται επίσης μέχρι και τον Ιούνιο του 2019. Για «υλικά και υπηρεσίες για ολοκλήρωση προγράμματος ΤΠΚ 6 & 7» προβλέπονται €17,63 εκατ. Για «μισθοδοσία (70% συνολ. Μισθοδοσίας)» προβλέπονται €6 εκατ, για «ασφαλιστικές εισφορές (70% συνολ. ΕΦΚΑ)» €3,6 εκατ, για «καταβολή από το ΠΝ του υπολοίπου αναλογούντος (έως το 70%) ποσοστού πληρωμής ΕΦΚΑ, για το χρονικό διάστημα Απρίλιος 2016 έως Ιούνιος 2018» €3 εκατ. και για «βιομηχανικά έξοδα (ΔΕΗ κλπ – 40% συν. Εξόδων)» €840.000.
Το σκάνδαλο εδώ είναι ακόμη μεγαλύτερο, διαχρονικό και υπερκομματικό. Στην περίπτωση των ΕΝΑΕ είναι το ελληνικό Δημόσιο που παραβίασε και εξακολουθεί να παραβιάζει την υπογεγραμμένη σύμβαση του 2010, διακόπτοντας τις πληρωμές και επιδεικνύοντας κακή πίστη επί οκταετία και άρνηση συμμόρφωσης με την πρόσφατη διαιτητική απόφαση του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), την οποία επιχειρεί να συγκαλύψει με έωλες ενέργειες στα ελληνικά δικαστήρια, που αργά ή γρήγορα θα καταρρεύσουν με βαρύ κόστος για τον Έλληνα φορολογούμενο. Στην περίπτωση όμως των ΤΠΚ 6 & 7 το ελληνικό Δημόσιο έχει εκπληρώσει μέχρι κεραίας τις υποχρεώσεις του στο πλαίσιο της αρχικής σύμβασης των €299 εκατ. και μάλιστα έχει καταβάλλει €40 εκατ. επιπλέον, στα οποία θα προστεθούν τουλάχιστον €31 εκατ. ακόμη μέχρι τον Ιούνιο του 2019. Ωστόσο το Δημόσιο δεν κινείται νομικά κατά της διοίκησης των ΝΒΕΕ, για να αποτραπεί η εμπλοκή σε δικαστική διαμάχη που θα καθυστερήσει περαιτέρω την παράδοση των πλοίων.
Για το ιστορικό του προγράμματος των ΤΠΚ 6 & 7 απαντήθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ερώτηση κοινοβουλευτικού ελέγχου.

Προηγούμενο άρθροΕπόμενο άρθρο