ΤΟΥΡΚΙΑ/ΒΑΛΚΑΝΙΑ

Σύμβαση μαζικής παραγωγής για το βλήμα SOM της Roketsan

Η τουρκική υπηρεσία Αμυντικής Βιομηχανίας της Προεδρίας (SSB) ανακοίνωσε στις 27 Οκτωβρίου 2018 με μήνυμα Twitter την υπογραφή σύμβασης μαζικής παραγωγής του Προγράμματος Προμήθειας Όπλου Καθοδήγησης Ακριβείας Εξ Αποστάσεως. Σύμφωνα με το μήνυμα, το απόθεμα Βλημάτων Εξ Αποστάσεως (Stand-Off Missiles: SOM) της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας (ΤΗΚ) ενισχύεται.
Στην ανάπτυξη του SOM συνεργάσθηκαν το Ίδρυμα Έρευνας και Ανάπτυξης Αμυντικής Βιομηχανίας (SAGE) του Συμβουλίου Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας της Τουρκίας (TÜBITAK) και η Roketsan. Πρόκειται για βλήμα αεροδυναμικής πτήσης (cruise) κατηγορίας βάρους 600kg και μήκους σχεδόν 4m, με αναπτυσσόμενες πτέρυγες εκπετάσματος 2,6m. Μεταφέρει πολεμική κεφαλή βάρους περίπου 230kg σε ακτίνα δράσης μεγαλύτερη των 250km. Τα βλήματα αρχικής παραγωγής χαμηλού ρυθμού ανήκαν στην έκδοση SOM-A, με πολεμική κεφαλή Υψηλής Εκρηκτικότητας (ΗΕ)/ Εκτόνωσης Θραυσμάτων και καθοδήγηση συνδυασμού Συστήματος Αδρανειακής Ναυτιλίας/ Συστήματος Παγκόσμιας Τοποθέτησης (INS/GPS) με σύστημα Ναυτιλίας Αναφοράς Αναγλύφου (TRN) στηριζόμενο στο ραδιοϋψόμετρο. Το SOM-A τέθηκε σε υπηρεσία το 2011 με F-4E/2020 και F-16 Block 40. Ακολούθησε η είσοδος σε υπηρεσία με τους ίδιους τύπους μαχητικών της έκδοσης SOM-B1, που διατήρησε την ίδια πολεμική κεφαλή αλλά στην τεχνική καθοδήγησης INS/GPS/TRN προστέθηκε τερματικός ερευνητής Απεικόνισης Υπερύθρων (IIR) με ψυχόμενο φωρατή των 640×512 εικονοστοιχείων, σε συνδυασμό με σύστημα Αυτόματης Πρόσκτησης Στόχου (ATΑ). Ο ερευνητής IIR χρησιμοποιείται επίσης για Ναυτιλία Στηριζόμενη σε Εικόνες (IBN). Η τεχνική αυτή λειτουργεί με τον ερευνητή IIR να λαμβάνει στιγμιότυπα σε προκαθορισμένα σημεία της διαδρομής, που συγκρίνονται με αποθηκευμένες εικόνες, για να ανανεώνονται τα δεδομένα του συστήματος ναυτιλίας. Η τελική έκδοση SOM-B2 πάντα για τα F-4E/2020 και F-16 Block 40, διαθέτει με διατρητική πολεμική κεφαλή διπλού σταδίου σε σειρά για την προσβολή ενισχυμένων και υπόγειων εγκαταστάσεων όπως καταφύγια αεροσκαφών, κέντρα διοίκησης & ελέγχου και αποθήκες ειδικών όπλων.
Οι προαναφερόμενες εκδόσεις του όπλου χρησιμοποιούν αεριωθητή κινητήρα TRI-40 της Microturbo κατηγορίας ώσης 2,5-3,34kN (560-750lbf, 254-340kgf). Από το εξωτερικό προέρχονται επίσης τα συστήματα GPS, INS, ο φωρατής IIR και το ραδιοϋψόμετρο. Από το TÜBITAK-SAGE προέρχονται ο ερευνητής IIR και το λογισμικό ATΑ, το σύστημα TRN, ο ψηφιακός υπολογιστής ελέγχου πτήσης με χωρητικότητα 50 ενδιάμεσων σημείων διαδρομής, ο θερμικός συσσωρευτής διάρκειας λειτουργίας 25 λεπτών και το Σύστημα Σχεδίασης Αποστολής. Το TÜBITAK-SAGE ανέπτυσσε επίσης μιαν αμφίδρομη κρυπτογραφημένη ζεύξη δεδομένων, η οποία θα επέτρεπε την επανακατεύθυνση των SOM σε πτήση και την εμπλοκή κινούμενων στόχων.
Στην έκθεση IDEF 2013 η τουρκική Kale Havacilik παρουσίασε το πρώτο αναπτυξιακό πρωτότυπο του στροβιλωθητή Kale 3500, ο οποίος προορίζεται για το SOM. Η διάμετρος του Kale 3500 είναι περί τα 30cm, το μήκος του 72cm και το ξηρό βάρος 48kg. Η μέγιστη ώση θα κυμαίνεται στα 3,0-3,6kN (680-810lbf, 308-367kgf). Η σύμβαση έρευνας και ανάπτυξης ύψους $25 εκατ. και διάρκειας 48 μηνών ανατέθηκε από το τότε Υφυπουργείο Αμυντικής Βιομηχανίας (SSM) στην Kale στις 22 Φεβρουαρίου 2012. Ο κινητήρας αυτός ενδέχεται να προορίζεται για το αναπτυσσόμενο SOM-J, μια συμπαγέστερη και ελαφρύτερη έκδοση του βλήματος για εσωτερική μεταφορά στο F-35A και για ανάρτηση σε F-16 Block 40. Η πολεμική κεφαλή είναι ημι-διατρητική θωράκισης, κατάλληλη μεταξύ άλλων για την προσβολή πλοίων, ενώ η τεχνική καθοδήγησης διατηρείται.

Προηγούμενο άρθροΕπόμενο άρθρο