Την Παρασκευή 10 Απριλίου 2020, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος συνοδευόμενος από τον Αρχηγό ΓΕΝ Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη ΠΝ επισκέφθηκε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας το χώρο ελλιμενισμού των 4 Σκαφών Ανορθοδόξου Πολέμου (ΣΑΠ) MK-V, τα οποία παραχωρήθηκαν μεταχειρισμένα από το Αμερικανικό Ναυτικό για την κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Διοίκησης Υποβρύχιων Καταστροφών (ΔΥΚ).
Η μεταφορά των 4 ΣΑΠ MK-V από τις ΗΠΑ ολοκληρώθηκε τη Δευτέρα 6 Απριλίου 2020 στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου θα παραμείνουν για την εκτέλεση των απαιτούμενων ελέγχων και εργασιών συντήρησης και επισκευής στο πλαίσιο της ενεργοποίησής τους. Στην επίσκεψη παραβρέθηκαν ο Ακόλουθος Άμυνας των ΗΠΑ στην Ελλάδα Πλοίαρχος Τίμοθι Κέτερ (Timothy N. Ketter) και ο εκπρόσωπος του Γραφείου Αμυντικής Συνεργασίας (ODC) των ΗΠΑ στην Ελλάδα Αντιπλοίαρχος Άντονι Γκάρνερ (Anthony Garner).
Από τις φωτογραφίες φαίνεται ότι τα σκάφη είναι αρκετά καταβεβλημένα, με τις καρίνες να εμφανίζουν φθορές και «μπαλώματα» (τουλάχιστον στο ένα σκάφος), ενώ ακόμη και η υπερκατασκευή (καμπίνα) φαίνεται να φέρει σημαντικές φθορές. Τα σκάφη αυτά σε καλή κατάσταση και με αρκετό όριο επιχειρησιακής ζωής αναμφίβολα θα ήταν μια άκρως απαραίτητη προσθήκη στον στόλο ΣΑΠ της ΔΥΚ, που θα αναβάθμιζε σημαντικά τις επιχειρησιακές της ικανότητες. Στην κατάσταση όμως που βρίσκονται, χρειάζονται αρκετή δουλειά για να καταστούν επιχειρησιακά, για όσο αυτό μπορεί να διαρκέσει, μια και όλα τα Mk-V SOC της NSWC έχουν αποσυρθεί εδώ και μερικά έτη επειδή ακριβώς είχαν τερματίσει το όριο ζωής τους.
Από τα ελληνικά Mk-V SOC έχουν αφαιρεθεί οι ασύρματοι, οι δορυφορικές επικοινωνίες, τα συστήματα ναυτιλίας και τα FLIR και άλλα ευαίσθητα όργανα, όχι ίσως μόνον για ότι μπορεί να αποτελούν «απόρρητα» συστήματα της Αμερικανικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων (USSOCOM) αλλά απλώς γιατί μεταφέρθηκαν σε άλλα σκάφη των SEAL ή του Αμερικανικού Ναυτικού. Ελληνικά ή άλλης προέλευσης παρόμοια συστήματα θα τοποθετηθούν, τουλάχιστον για να εξυπηρετήσουν τις βασικές ανάγκες επικοινωνίας και ναυτιλίας. Η τοποθέτηση και FLIR και δορυφορικών επικοινωνιών από ελληνικές ή ξένες εταιρείες θα ήταν το καλύτερο σενάριο για την πλήρη αποκατάσταση των Mk-V SOC ως πλατφορμών όχι μόνον διείσδυσης – υποστήριξης Ναυτικού Ανορθοδόξου Πολέμου, αλλά και κέντρων διοίκησης και ελέγχου Ειδικών Επιχειρήσεων, τόσο σε αποστολές της ΔΥΚ όσο και σε διακλαδικές Ειδικές Επιχειρήσεις.
Το πλέον ευαίσθητο σημείο της κατάστασης των Mk-V SOC είναι η καρίνα τους. Κανονικά τα σκάφη έπρεπε να «ακτινογραφηθούν» για να διαπιστωθεί η τυχόν ύπαρξη ρωγμών που θα καθιστούσε την χρήση τους επισφαλή ή και επικίνδυνη. Αυτό δεν έγινε, καθώς κοστίζει σχεδόν όσο το σκάφος… Ως εκ τούτου, ελπίζουμε ότι τα ελληνικά σκάφη είναι γερά και δεν θα παρουσιάσουν προβλήματα.
Το άλλο θέμα είναι ότι τα Mk-V SOC είναι κοστοβόρα ως προς την κατανάλωση καυσίμων από τους πανίσχυρους κινητήρες τους, που στην σημερινή οικονομική συγκυρία σημαίνει ότι η χρήση τους θα είναι περιορισμένη για οικονομία. Επιπλέον, η συντήρηση των κινητήρων τους είναι ένα θέμα, καθώς αφενός είναι πολύπλοκη αλλά και δαπανηρή. Ελπίζουμε ότι το ΠΝ θα διαθέτει τους πόρους για την διατήρηση όλων των σκαφών σε επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Τα Mk-V SOC (Special Operations Craft) είναι μια πλατφόρμα διείσδυσης σε περιβάλλον μικρής – μεσαίας απειλής, ενώ το ίδιο αποτελεί βάση εκκίνησης τελικής φάσης διείσδυσης καθώς μεταφέρει δύο ελαστικές λέμβους των 6-8 ανδρών, που καθελκύονται και περισυλλέγονται εν κινήσει, από το κεκλιμένο κατάστρωμα της πρύμνης. Ένα άλλο πλεονέκτημα των Mk-V είναι ότι λόγω μεγέθους και χώρου στο πίσω κατάστρωμα, μπορεί να μεταφέρουν τακτικά μη επανδρωμένα αεροχήματα (UAV) για αποστολές αναγνώρισης και υποστήριξης αμφίβιων επιδρομών με πληροφορίες για την τακτική κατάσταση στον στόχο και την γύρω περιοχή.
Ο οπλισμός των ελληνικών Mk-V έχει επίσης αφαιρεθεί, αλλά αυτό είναι το πλέον εύκολο να διορθωθεί, καθώς υπάρχει άφθονος αριθμός βαρέων πολυβόλων Μ2 0.50, μεσαίων πολυβόλων MAG και MG3 καθώς και αυτόματων βομβιδοβόλων Mk-19 40 χλστ. ή MGM. Η απόκτηση εξάκαννων πολυβόλων Μ134 ίσως θα έπρεπε να έχει ζητηθεί από τις ΗΠΑ, καθώς τα όπλα αυτά με την τεράστια ταχυβολία (2.000 με 6.000 βλήματα ανά λεπτό!) και με μέγιστο δραστικό βεληνεκές 1.000 μέτρων θα ήταν πολύτιμα τόσο για την υποστήριξη επιδρομών των Υποβρυχίων Καταστροφέων της ΔΥΚ και άλλων Δυνάμεων Ειδικών Επιχειρήσεων (ΔΕΕ) της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων (ΔΔΕΕ), αλλά και για την αποστολή της καταστροφής εχθρικών σκαφών που κρύβονται «κολλημένα» σε βραχώδεις ακτές («ξέση ακτών»). Να σημειώσουμε ότι το Μ134 έχει εμφανιστεί σε φωτογραφίες τουρκικών σκαφών RHIB.
Η ανάγκη για ένα νεότευκτο και σύγχρονο σκάφος ΟΑΠ παραμένει, επομένως, όχι μόνον για την ΔΥΚ αλλά και τις Μοίρες Αμφιβίων Καταδρομών (ΜΑΚ). Ίσως τα ελληνικά ναυπηγεία θα μπορούσαν να μελετήσουν το Mk-V SOC και να καταλήξουν σε ένα παρόμοιο σχέδιο, το οποίο θα παραχθεί σε ικανή ποσότητα για να καλύψει τις ανάγκες της ΔΥΚ και των ΜΑΚ. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες μάλλον δεν έχουν αποδώσει. Αντίθετα, το σχέδιο και η ναυπηγική τεχνολογία του Mk-V είναι δοκιμασμένα και θα μπορούσαν να αντιγραφούν ώστε να δημιουργεί ένας σύγχρονος «κλώνος» με τις ίδιες ή και καλύτερες ικανότητες.