Με δύο αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΑΝΥΕΘΑ) Π. Ρήγα στις 26 Σεπτεμβρίου 2018, επιχορηγείται η εταιρεία «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα» (ΕΑΣ) ΑΒΕΕ με συνολικό ποσό μεγαλύτερο των 2,20 εκατ. Ευρώ «για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων».
Μία από τις αποφάσεις επιχορηγεί την ΕΑΣ με 1.236.137,98 εκατ. και συμπληρώνει την απόφαση επιχορήγησης με 2,00 εκατ. του τότε ΑΝΥΕΘΑ Φ. Κουβέλη από τις 24 Αυγούστου 2018, στην οποία επισυναπτόταν κατάλογος τιμολογίων από ιδιωτικές εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού, συνολικής αξίας 3.236.137,98. Η απόφαση επιχορήγησης του Φ. Κουβέλη αναφερόταν στην εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων «που αφορούν στην εξυπηρέτηση αποκλειστικά αναγκών των ελληνικών ένοπλων δυνάμεων», όπως είχε αναφέρει τότε το hellenicdefence.gr και η «ΕΑ&Τ».
Στην περίπτωση αυτή όμως, τα σχετικά τιμολόγια αναφέρονται στην υλοποίηση υπογεγραμμένων συμβάσεων μεταξύ ΕΑΣ και ΥΠΕΘΑ, έτσι δεν είναι;
Και το ΥΠΕΘΑ καταβάλλει ή κατέβαλε κανονικά τις προβλεπόμενες πληρωμές των συμβάσεων αυτών στην εταιρεία, σωστά;
Είναι δυνατόν το ΥΠΕΘΑ να πληρώνει δύο φορές για το ίδιο αντικείμενο, την πρώτη με βάση συμβάσεις και τη δεύτερη με επιχορηγήσεις;
Μήπως λοιπόν με την απόφαση της 24ης Αυγούστου ομολογήθηκε για πρώτη φορά ρητά η διαχρονική πρακτική των διοικήσεων της ΕΑΣ, να καλύπτουν πάγιες λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας –όπως η μισθοδοσία– με τις πληρωμές των συμβάσεων του ΥΠΕΘΑ, ενώ αφήνουν απλήρωτα να συσσωρεύονται τα τιμολόγια των προμηθευτών τους, για υλικά και υπηρεσίες που απαιτούνται για την υλοποίηση των συμβάσεων αυτών; Με αποτέλεσμα οι προμηθευτές να διακόπτουν τις περαιτέρω παραδόσεις;
Είναι άραγε σύννομα όλα αυτά;
Για να μην ιδρώνει το αυτί κανενός, φαίνεται πως είναι…
Άλλωστε στον κυκεώνα της νομοθέτησης του ελληνικού κοινοβουλίου μπορεί να έχουν ψηφισθεί κάποιες δυσνόητες τροπολογίες που φρόντισαν σχετικά…
Επιπλέον το ίδιο συνέβαινε και συμβαίνει σε κάποιο ιδιωτικό ναυπηγείο, το οποίο κρατά σε ομηρία το Πολεμικό Ναυτικό…
Η δεύτερη απόφαση του Π. Ρήγα επιχορηγεί την ΕΑΣ με €967.480,60 για την εξόφληση τιμολογίων ιδιωτικών εταιρειών και επιχειρήσεων κοινής ωφελείας, αθροίσματος ισόποσης αξίας. Ορισμένες από τις συχνότερα αναφερόμενες εταιρείες είναι οι Εθνική Ανώνυμος Ελληνική Εταιρεία Γενικών Ασφαλειών (ΑΕΕΓΑ) Πυρός, Εθνική ΑΕΕΓΑ Αυτοκινήτων, Εθνική Μεταφορών, ΕΥΔΑΠ, Εταιρεία Παροχής Αερίου Αττικής, ΟΤΕ και… ΑΓΝΟ! Το ΥΠΕΘΑ πληρώνει το… γάλα του προσωπικού της ΕΑΣ!
Οι επιχορηγήσεις της ΕΑΣ για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων φαίνεται να είναι μια νέα τεχνική που επινόησε το ΥΠΕΘΑ, για να συγκαλύψει την επιταχυνόμενη κατάρρευση της εταιρείας από το 2015, όταν αντικαταστάθηκε από ευχολόγια και διακηρύξεις «πολιτικής βούλησης» το σχέδιο αναδιάρθρωσης που είχε ανακοινωθεί τον Δεκέμβριο του 2013, η αποτελεσματικότητα του οποίου ήταν επίσης εντελώς αμφίβολη.
Ο κύριος όγκος των ζημιών της ΕΑΣ εξακολουθεί να καλύπτεται από το Δημόσιο, με την πατροπαράδοτη μέθοδο της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου. Οι ζημιές κεφαλαιοποιούνται από την εταιρεία με την έκδοση νέων μετοχών μηδενικής πραγματικής αξίας, σε αντάλλαγμα των οποίων το Δημόσιο παρέχει υγιές, «ζεστό» χρήμα προερχόμενο από την απομύζηση των ιδιωτών φορολογούμενων. Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της ΕΑΣ για τη χρήση του 2017 που δημοσιεύθηκαν στις 2 Αυγούστου 2018, η εταιρεία παρουσιάζει συσσωρευμένες ζημιές μεγαλύτερες από 1,51 δις Ευρώ και μετοχικό κεφάλαιο μεγαλύτερο από 1,39 δις. Τα ίδια κεφάλαια είναι αρνητικά κατά περισσότερα από 120 εκατ, ενώ ο Νόμος 2190/20 επιβάλει να μην είναι χαμηλότερα από το 1/10 του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου. Αυτό σημαίνει πως από τα ίδια κεφάλαια «λείπουν» 260 εκατ.
Το 2017 με έσοδα 17,4 εκατ. οι λειτουργικές ζημιές έφθασαν τα 17,2 εκατ. και οι ζημιές προ φόρων τα 59,5 εκατ. Το 2016 με έσοδα 8,2 εκατ, τα λειτουργικά κέρδη 104,0 εκατ. και τα κέρη προ φόρων 21,5 εκατ. ήταν λογιστικά, από αντιλογισμό ύψους 176 εκατ. μετά από διαγραφές προστίμων κυρίως. Στο τέλος του 2017 πραγματοποιήθηκε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 32 εκατ, η οποία ωχριά σε σύγκριση με εκείνη του 2016 των 580 εκατ. Παράλληλα όμως καταπίπτουν εγγυήσεις δανειακών συμβάσεων, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να έχει διαθέσει περισσότερα από 630 εκατ. στην εταιρεία την τελευταία διετία. Οι συνολικές υποχρεώσεις φθάνουν στο ιλιγγιώδες ύψος των 474 εκατ. περιλαμβανόμενων 266 εκατ. από τραπεζικό δανεισμό. Εφέτος μάλιστα πρέπει να αποπληρωθούν 83 εκατ, προμηνύοντας νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, σε συνδυασμό με τις λειτουργικές δαπάνες των 32 εκατ. Στις 31 Δεκεμβρίου 2017 η ΕΑΣ διατηρούσε 500 εργαζόμενους, από τους οποίους οι 83 (16,6%) στην κεντρική διοίκηση…
Εντελώς εκτός πραγματικότητας, η διοίκηση της εταιρείας θεωρεί πως η ΕΑΣ μπορεί να εξυγιανθεί! Αξίζει να επισημανθεί πως όποτε επανέρχεται στην επικαιρότητα η οικονομική κατάσταση της εταιρείας, εντελώς συμπτωματικά ακολουθούν δημοσιεύματα για τις εκπληκτικές εξαγωγικές προοπτικές της! Πότε είναι τα πυρομαχικά των 40mm L60 για τις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, πότε οι επικείμενες εξαγωγές του ΑΡΤΕΜΙΣ 30 στην Ινδία! Πρόσφατα προέκυψε η παροχή τεχνογνωσίας κατασκευής πυρομαχικών πολυβόλων των 0,50in (12,7x99mm) σε ινδική εταιρεία, μέσω της Elbit που ανέλαβε σύμβαση ύψους $173 εκατ. για εκατοντάδες ναυτικούς τηλεχειριζόμενους σταθμούς οπλισμού, όπως ανακοίνωσε η ισραηλινή εταιρεία στις 20 Σεπτεμβρίου. Μακάρι και θαυμάσια, αλλά θα πρόκειται για σταγόνα στον ωκεανό των μόνιμα ζημιογόνων αποτελεσμάτων. Στην Ελλάδα ουδείς υπερασπίζεται τα συμφέροντα των φορολογουμένων…
Ευάγγελος Α. Παγώτσης