Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή ανακοίνωσε στις 27 Σεπτεμβρίου 2018 πως το πρωί της 25ης του μηνός ολοκληρώθηκε η πρώτη επιχειρησιακή πτήση διάρκειας 14 ωρών του Μη Επανδρωμένου Αεροσκάφους (ΜΕΑ) τύπου Heron 1, που διατέθηκε από τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex) για 600 ώρες πτήσης στο πλαίσιο δοκιμαστικής επιχειρησιακής εκμετάλλευσης. Το Heron 1 με βάση το αεροδρόμιο του Κέντρου Ετοιμότητας Διασποράς Αεροπορίας (ΚΕΔΑ) Τυμπακίου Κρήτης της Πολεμικής Αεροπορίας, θα πραγματοποιεί πτήσεις επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων στο πλαίσιο της Μικτής Ευρωπαϊκής Επιχείρησης «Ποσειδών», η οποία διεξάγεται σε συνεχή βάση από τον Μάιο του 2008 υπό τον συντονισμό των Αρχηγείων του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ και της Ελληνικής Αστυνομίας, υπό την εποπτεία του Frontex.
Η ανακοίνωση του ΛΣ-ΕΛΑΚΤ επισημαίνει πως με το εγχείρημα αυτό, «το Λιμενικό Σώμα γίνεται η πρώτη Ακτοφυλακή Κράτους Μέλους της Ευρ. Ένωσης, που χρησιμοποιεί τέτοιου είδους επιχειρησιακό μέσο για την αστυνόμευση του θαλασσίου πεδίου και την καταπολέμηση του διασυνοριακού εγκλήματος.»
Επίσης στις 27 Σεπτεμβρίου ο οργανισμός Frontex ανακοίνωσε πως αυτή την εβδομάδα αρχίζει τις δοκιμές χρήσης Συστημάτων Τηλεχειριζόμενου Αεροσκάφους (Remotely Piloted Aircraft Systems: RPAS) στις Ελλάδα, Ιταλία και Πορτογαλία, για να παρακολουθεί τα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Frontex διερευνά την ικανότητα επιτήρησης των RPAS Μεσαίου Υψόμετρου, Μακράς Διάρκειας πτήσης (MALE) και αξιολογεί την αποδοτικότητα σε συνάρτηση με το κόστος και τη διάρκεια πτήσης τους. Ο οργανισμός θα δοκιμάσει τα ΜΕΑ σε αρκετές επιχειρησιακές καταστάσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν επιτήρηση θαλάσσης, υποστήριξη επιχειρήσεων Έρευνας Και Διάσωσης (SAR), αποκάλυψη πλοίων ύποπτων για εγκληματικές δραστηριότητες όπως λαθρεμπόριο ναρκωτικών και όπλων, καθώς και διαμοίραση πληροφοριών με πολλαπλούς χρήστες σε πραγματικό χρόνο.
Στην Ελλάδα η δοκιμή υποστηρίζεται από το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και την Πολεμική Αεροπορία. Στην Ιταλία η δοκιμή, η οποία βρίσκεται στην τελευταία φάση προετοιμασίας, θα υποστηρίζεται από την Κρατική Αστυνομία (Polizia di Stato) και την Οικονομική Αστυνομία (Guardia di Finanza).
Το RPAS που δοκιμάζεται από τον Frontex μεταφέρει εξοπλισμό επιτήρησης, περιλαμβάνοντας θερμικές κάμερες και ραντάρ. Οι δοκιμές στην Ελλάδα και στην Ιταλία προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν εντός του έτους.
Στην Πορτογαλία ο Frontex χρησιμοποιεί ένα μικρότερο ΜΕΑ για να επιτηρεί τον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό και να διαμοιράζει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο. Η ικανότητα αυτή επιτρέπει στον Frontex και στις εθνικές αρχές να αντιδρούν ταχύτερα στο διασυνοριακό έγκλημα, κυρίως στο λαθρεμπόριο ναρκωτικών.
Στην Πορτογαλία ο Frontex συνεργάζεται με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA), ο οποίος παρέχει το RPAS εκεί. Ο οργανισμός συνεργάζεται επίσης με την πορτογαλική Εθνική Δημοκρατική Φρουρά (Guarda Nacional Republicana: GNR), το Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία. Η επιχείρηση θα συντονίζεται εξ αποστάσεως από το Κέντρο Κατάστασης του Frontex στην Πολωνία, από ειδικούς του οργανισμού και τις πορτογαλικές αρχές.