ΑΡΘΡΑ, ΝΑΥΤΙΚΟ

Πρόταση: Η σειρά πλοίων CROSOVER μας συμφέρει να κατασκευαστούν εδώ στην Ελλάδα;

Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος

Διαβάσαμε την είδηση πως οι ολλανδοί ενδιαφέρονται να αγοράσουν τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά. Ανεξάρτητα από αυτή την είδηση πρέπει να εξετάσουμε μια μακροχρόνια πολιτική για τα ναυπηγεία μας. Να δούμε τι πλοία και τι εκδόσεις πλοίων μας συμφέρει να κατασκευάσουμε, αρχίζοντας από τώρα μέχρι σε είκοσι χρόνια. Ο μακροχρόνιος προγραμματισμός που μας λείπει σαν χώρα.

Τι χρειαζόμαστε να αντικαταστήσουμε σε 20 χρόνια από τώρα: 9 φρεγάτες S, 10 πυραυλακάτους, 3+ αρματαγωγά Ιάσων, όλα τα ZUBR, χρειαζόμαστε περιπολικά μεγάλου μεγέθους ανοιχτής θαλάσσης, υποβρύχια κ.λπ.

Οι ανάγκες μας είναι μεγάλες τώρα πια, χρειαζόμαστε πλοία ικανά για την Νοτιοανατολική Μεσόγειο και όχι μόνο για το αιγαίο. Δηλαδή όχι μόνο φρεγάτες αεράμυνας όπως ακούμε, αλλά πλοία μεγάλου μεγέθους σε όλες της κλάσεις. Τα μικρά πλοία δυστυχώς δεν μας χρειάζονται πια αν θέλουμε να κυριαρχήσουμε στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Για να υποστηρίζουν της εξέδρες πετρελαίου και φυσικού αερίου από της απειλές, τα πλοία μας χρειάζεται να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό ταχέων σκαφών και ΟΥΚ. Πρέπει όμως να είναι ικανά να εκτελέσουν και άλλους ρόλους πχ ταχεία εκκένωση των εργαζομένων από της εξέδρες και διάσωση. Οι εργαζόμενοι στην μαύρη θάλασσα δουλεύουν δώδεκα ώρες κάθε μέρα για 15 ημέρες η κάθε βάρδια. Μετά πάει στην εξέδρα ελικόπτερο ή ειδικό σκάφος αν είναι κοντά στην ακτή για να τους παραλάβει και να πάει την άλλη βάρδια εργαζομένων. Με τον ίδιο τρόπο πάνε οι προμήθειες στης εξέδρες και το νερό. Για να μεταφέρουν τους ασθενείς από της εξέδρες γρήγορα και με ασφάλεια. χρειάζεται να έχουν μεγάλου μεγέθους ελικόπτερο και όχι μεσαίου τα πλοία μας.

Πρέπει να πλοία μας να έχουν μεγάλους χώρους φιλοξενίας και διαμονής επιβατών και στρατιωτών. Οι επιβάτες μπορεί να είναι από την καταστροφή μιας εξέδρας ή του πλοίου που τους μεταφέρει. Οι στρατιώτες χρειάζονται για να καταλάβουν μια εξέδρα από τρομοκράτες και να την υπερασπίσουν από άλλες απειλές. Για αυτό πρέπει να έχουν τα πλοία μας όχι μόνο τα κλασικά φουσκωτά, αλλά σκάφη μεγαλύτερου μεγέθους με μεγάλη χωρητικότητα σε επιβάτες ή στρατιώτες. Αυτήν την δυνατότητα την χρειαζόμαστε για να εκατοντάδες νησιά που έχουμε και επιπλέον την δυνατότητα μεταφοράς ενισχύσεων και μεταφορά αμφίβιων τεθωρακισμένων ή θωρακισμένων οχημάτων.

Πρέπει δηλαδή να ξεχάσουμε τελείως τα πολεμικά πλοία που έχουμε, τώρα οι ανάγκες μας διαφοροποιούνται. Η κατασκευή ειδικών ταχέων πλοίων με επιπλέον δυνατότητες αποβάσεων και λογιστικής υποστήριξης είναι επιθυμητή. Τα άοπλα και αργά πλοία μας τελείωσαν, η ταχύτητα είναι αποφασιστικής σημασία για την επιβίωση της χώρας μας. Η Τουρκία θα συνεχίσει να προκαλεί και την επόμενη δεκαετία και την μεθεπόμενη. Δεν έχει σημασία αν έχει χάσει ή έχει μείνει η μισή από ότι είναι σήμερα. Οι προκλήσεις έχουν ένα σκοπό να πάρουν μερίδιο από τα πετρέλαια και το φυσικό αέριο που δεν τους ανήκει. Δεν το θέλουν για να ταΐσουν τον λαό τους αυτό δεν τους ενδιαφέρει, αλλά για να κατασκευάσουν όπλα και να πάρουν ακόμα περισσότερο μερίδιο. Η μάχη εκεί θα δοθεί για αυτό και εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Δυστυχώς οι κυβερνώντες μας δεν το έχουν θέσει αυτό στην διεθνή κοινότητα ωμά για να το κατανοήσουν. Η Τουρκία αν πάρει μερίδιο θα κατασκευάσει πυρηνικά όπλα και θα αρχίσει να απειλεί τους πάντες, αυτό το θέλετε Αμερικάνοι, Ρώσοι, Άγγλοι, Γάλλοι, Γερμανοί, Ισραήλ και Κινέζοι;

Είμαστε υποχρεωμένη σαν χώρα να υποστηρίζουμε και να προστατεύουμε της εξέδρες γιατί κερδίζουμε:

Τα δικαιώματα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, για εμάς υπολογίζονται ετησίως στα 35-60 δισεκατομμύρια ευρώ γιατί οι τιμές κυμαίνονται ειδικά του πετρελαίου. Αν το ποσό φαίνεται μικρό, ας μην ξεχνάμε πως δεν είμαστε μόνο εμείς, αλλά και άλλες χώρες που θα το βγάλουν και αυτές ταυτόχρονα με εμάς. Αν βγάλουμε και τον ιδρύτη το παγωμένο Μεθάνιο, το ποσό ετησίως ανεβαίνει στα 40-70 δισεκατομμύρια ευρώ.

Οι μισθοί στην Βόρεια θάλασσα στης εξέδρες είναι από 5.000 έως 8.500 ευρώ μηνιαίως. Είναι μια σκληρή δουλειά, επίπονη, βαριά, με πολλές δυσκολίες, μέτριο φαγητό, πολλές ώρες εργασίας, μακριά από την οικογένεια και με ελάχιστες ανέσεις. Δεν είναι μόνο οι εργαζόμενοι στης εξέδρες, συνολικά θα χρειαστούμε 350.000 εργαζόμενους για την παραγωγή και άλλους 100.000 που να εργάζονται στης κατασκευές που τα πρώτα χρόνια είναι πολύ περισσότεροι. Οι μισθοί των εργαζομένων, ο φόρος και οι εισφορές των ασφαλιστικών ταμείων καταλήγουν πάλι στην Ελλάδα που ανέρχονται στα 40 δισεκατομμύρια ευρώ. Κανένας δεν αναφέρει αυτό το ποσόν στους υπολογισμούς άσχετα αν είναι μεγάλο. Γιατί 16 δις ήταν τα έσοδα από τον τουρισμό και όχι φόροι, μισθοί και εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία.

Χρειαζόμαστε 4 περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης μεγάλου μεγέθους όπως τα XO 115 S CROSSOVER, για να μπορούν να ταξιδεύουν με 9 μποφόρ. Δηλαδή να είναι κατάλληλα για την ανατολική μεσόγειο, να δέχονται ελικόπτερο μεγάλου μεγέθους και είναι ικανά για να αντιμετωπίσουν πλοία και υποβρύχια. Να αντέχουν σε πλήγματα ταχέων σκαφών και να προστατεύουν της εξέδρες φυσικού αερίου και πετρελαίου που θα στηθούν στην ΑΟΖ της Ελλάδας και των γύρω κρατών.

Χρειαζόμαστε 4 κορβέτες μεγάλου μεγέθους όπως τα XO 123 SF CROSSOVER, μεγαλύτερες και ταχύτερες από τα περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης. Με καλό σύστημα έλεγχου πυρός, ραντάρ και οπλισμό για να αντιμετωπίζουν αεροσκάφη, πλοία και υποβρύχια. Η εξέδρες πετρελαίου και φυσικού αερίου θα είναι τόσες πολλές που δεν θα προλαβαίνουν τα 4 περιπολικά ανοιχτής θαλάσσης να ανταποκριθούν!

Χρειαζόμαστε 4 φρεγάτες μεγάλου μεγέθους όπως τα XO 131 C CROSSOVER, μεγαλύτερες από της κορβέτες. Πλοία με δυνατότητες μεγάλης παραμονής στην θάλασσα σε περιόδους κρίσεων. Με ισχυρό ραντάρ ειδικό στον εντοπισμό μικρών σκαφών, περισκόπιο υποβρυχίων ναρκών και δυτών. Με καλό ραντάρ AESA που αν επιθυμούμε το βάζουμε και στης κορβέτες. Πρέπει να έχουν μεγάλο ελικοδρόμιο με δυνατότητα προσγείωσης σινούκ. Ισχυρή ανθυποβρυχιακή προστασία και να μεταφέρουν τορπίλες επιφανείας. Να έχουν τουλάχιστον 32 πυραύλους επιφανείας αέρα, πυροβόλο των 76 χιλιοστών να μεταφέρουν 8-16 πυραύλους ενάντιων πλοίων και να έχουν δυο αντιπυραυλικά συστήματα.

Χρειαζόμαστε 4 αντιαεροπορικές φρεγάτες όπως οι XO 139 CF CROSSOVER, μεγαλύτερες από της προηγούμενες σε χωρητικότητα και μέγεθος. Να μην είναι όμως πολύ ακριβές σε κόστος. το καλύτερο θα ήταν μια μεγέθυνση των φρεγατών πολλαπλού ρόλου με πυροβόλο των 127 χιλιοστών και πυραύλους αέρα μεγάλης εμβέλειας.

Χρειαζόμαστε 2 αποβατικά πλοία με μεγάλη ταχύτητα και καλό οπλισμό XO 131 A και όχι LPD. Πλοία που να μπορούν να πολεμήσουν για να περάσουν από της συμπληγάδες πέτρες και να επιζήσουν, για να μεταφέρουν ενισχύσεις και εφόδια στα νησιά ή να τα ανακαταλάβουν. Πρέπει να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό στρατιωτών, θωρακισμένων, αποβατικά και μεγάλα ελικόπτερα. Επιθυμητή η δυνατότητα μεταφοράς ΑΑ συστημάτων, αυτοκινούμενων πυροβόλων, αρμάτων, MLPS και άλλων πχ κοντέινερ.

Χρειαζόμαστε 2 πλοία λογιστικής υποστήριξης όπως τα XO 131 L. Παρόμοια με τα προηγούμενα αλλά να μπορούν να ανεφοδιάζουν τα νησιά μεταφέροντας, ενισχύσεις και στρατιώτες σε μεγάλους αριθμούς.

Επιχειρησιακές δυνατότητες των πλοίων:

Αναφερόμαστε και στα 20 πλοία που θέλουμε.

Όσο τον δυνατόν χαμηλότερο κόστος αποκτήσεις και χρήσης.

Να έχουν όσο το δυνατόν γίνετε περισσότερα κοινά σημεία μεταξύ τους και ίδια ή παρόμοια όπλα και ηλεκτρονικά συστήματα.

Να έχουμε μεγάλη χωρητικότητα σε καμπίνες επιβατών για να μπορούν να συμβάλουν σε περιόδους κρίσεων, διάσωσης πλοίων, καταστροφής εξέδρας πετρελαίου κλπ.

Να μεταφέρουν και να μπορούν να αποβιβάσουν στρατιώτες με ελικόπτερα, με LCPV και με LCM να μεταφέρουν θωρακισμένα οχήματα ή τεθωρακισμένα οχήματα.

Να έχουν μεγάλο μέγεθος και μεγάλο εκτόπισμα για να αντέχουν να ταξιδεύουν σε δύναμη θάλασσας 9 και 10 μποφόρ.

Να έχουν μεγάλο μέγεθος για να μπορούν να αντέξουν τα πλήγματα της μάχης.

Επιθυμητό η ηλεκτρική πρόωση για αθόρυβο πλου και για έρευνα υποβρυχίου.

Επιθυμητό η δυνατότητα προσγείωσης ελικοπτέρου των 20 τόνων πχ σινούκ.

Να μεταφέρουν ένα και δυο ελικόπτερα των 10 τόνων στο υπόστεγο.

Η σειρά των πλοίων CROSSOVER τα έχει όλα αυτά.
Βασικά αν προσέξουμε τα πλοία, έχουν όλα ακριβώς τα 8 μέτρα διαφορά στο μήκος το ένα από το άλλο. Δηλαδή αρχίζοντας από το μικρότερο 115 μέτρα +8 μέτρα =123 μέτρα μήκος το δεύτερο πλοίο της κλάσης. 123+8= 131 μέτρα το τρίτο πλοίο της κλάσης που είναι τρία με το ίδιο μήκος. Τέλος 131+8=139 μέτρα που είναι η φρεγάτα αεράμυνας. Η διαφορά του μικρότερου πλοίου
XO 115 S με το μεγαλύτερο XO 139 CF είναι σαν να προσθέτουμε στο κύτος τρία κομμάτια ίδιων διαστάσεων και ίδιου πλάτους με μήκος 8 μέτρα και πλάτος τα 19,6 μέτρα.

Εδώ βλέπουμε την φρεγάτα XO 131 C με τα δυο κομμάτια των 8 μέτρων ενδιάμεσα.

Τα χαρακτηριστικά των πλοίων σε πλήρη ανάλυση στα ελληνικά:

Η σειρά Crossover (ΧΟ) της Damen Schelde Naval Shipbuilding (DSNS), μέλους του Damen Shipyards Group, αποτελεί μία μοναδική κλάση μονάδων επιφανείας, συνιστώντας ένα υβρίδιο μεταξύ μία μεγεθυμένης κορβέτας τύπου SIGMA, ενός Αποβατικού Πλοίου Δεξαμενής (LPD) τύπου Enforcer και ενός Σκάφους Υπεράκτιας Περιπολίας (OPV) κλάσης Holland. Η οικογένεια πλοίων Crossover αναπτύχθηκε με σκοπό την εκτέλεση ευρύτατου φάσματος Αποστολών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο Αντιαεροπορικός Πόλεμος (AAW), ο Πόλεμος Επιφανείας (ASuW), ο Ανθυποβρυχιακός Πόλεμος (ASW), οι Αμφίβιες Επιχειρήσεις, η μεταφορά Ειδικών Δυνάμεων, η Ανθρωπιστική Βοήθεια/Ανακούφιση Καταστροφών (HADR), η θαλάσσια ασφάλεια, οι στρατηγικές μεταφορές, η Έρευνα και Διάσωση (SAR), ο Ανεφοδιασμός και η Εφοδιαστική Υποστήριξη, τα Αντίμετρα Ναρκών (MCM), η ανάπτυξη μη επανδρωμένων εναέριων, θαλάσσιων και υποθαλάσσιων οχημάτων και η υδρογραφική έρευνα.

Φυσικά μεγαλύτερο ενδιαφέρον ανάμεσα στους έξι διαφορετικούς τύπους πλοίου Crossover παρουσιάζουν οι εκδόσεις XO 131 C πλοίου Μάχης (C: Combatant) και XO 139 CF Ταχέως πλοίου Μάχης (CF: Fast Combatant). Πρόκειται για μονάδες με μήκος 131m και 139m, πλάτος 19,6m, εκτόπισμα πλήρους φόρτου 5.300t και 5.900t, μέγιστη συνεχή ταχύτητα 28kts και 30kts αντίστοιχα και πλήρη συμμόρφωση στη Συμμαχική Έκδοση Ναυτικής Μηχανολογίας (ANEP) 77 του NATO περί ναυτικών μονάδων μάχης. Η σχεδίαση της υπερκατασκευής ενσωματώνει εκτεταμένα χαρακτηριστικά περιορισμού της ραδιοδιατομής (RCS), ενώ αυτή της γάστρας στηρίζεται στην κορβέτα SIGMA, με σημαντικό όμως ύψος εξάλλων που εξασφαλίζει εξαιρετικά χαρακτηριστικά αξιοπλοΐας ακόμη και υπό ακραίες καιρικές συνθήκες. Το προωστήριο σκεύος αποτελείται από Συνδυασμό κινητήρων Diesel και Ηλεκτροκινητήρων ή Diesel (CODLOD: υβριδική πρόωση diesel), εξασφαλίζοντας μηχανολογική αξιοπιστία και δραστικό περιορισμό του ακουστικού ίχνους του πλοίου κατά την πλεύση με ταχύτητα έως 15kts. Το πλοίο διαθέτει τεράστιο κατάστρωμα πτήσης, με διαστάσεις 40m×18,5m και δυνατότητα υποδοχής ελικοπτέρου με Μέγιστο Βάρος Απονήωσης (MTOW) της τάξης των 20t, κατηγορίας του CH-47 Chinook, ενώ το υπόστεγο διαθέτει δυνατότητα φιλοξενίας δύο ελικοπτέρων με MTOW της τάξης των 10t. Το πλήρωμα αποτελείται από 108 έως 125 μέλη.

Κύριο χαρακτηριστικό της σειράς Crossover είναι το αποκαλούμενο «Κατάστρωμα X» (X-Deck), το οποίο βρίσκεται κάτω από το κατάστρωμα πτήσης και μπορεί να δεχθεί Πνευστές Λέμβους Άκαμπτης Γάστρας (RHIB) ή Σκάφη Απόβασης Οχημάτων και Προσωπικού (LCVP) που καθελκύονται από πρυμναία ράμπα, οχήματα που αποβιβάζονται από πρυμναίο καταπέλτη (Roll-on Roll-off: RoRo) ή φορτίο που εκφορτώνεται μέσω πλευρικών θυρών και του συστήματος X-Crane, που αποτελεί συνδυασμό γερανού και επωτίδας, με δυνατότητα ανύψωσης 25t. Παράλληλα υπάρχει ανελκυστήρας για τη μεταφορά βαρέων οχημάτων προς το κατάστρωμα πτήσης. Το X-Deck μπορεί επίσης να φιλοξενήσει 128 εξοπλισμένους στρατιώτες ή να διαμορφωθεί ως πλωτό νοσοκομείο, ενώ κατά τη σχεδίασή του λήφθηκαν υπ’ όψη συστήματα που ήδη βρίσκονται σε υπηρεσία, όπως Μη Επανδρωμένα Αεροχήματα (UAV) και Τηλεχειριζόμενα Οχήματα (ROV) για επιχειρήσεις MCM, με σκοπό την εξάλειψη προβλημάτων συμβατότητας που παρουσιάζονται συχνά σε νέες σχεδιάσεις πλοίων.

Επιπλέον, οι πολλαπλές προσβάσεις επιτρέπουν τη μελλοντική εγκατάσταση συστημάτων που δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί, προσδίδοντας στο πλοίο πολύ υψηλότερη προσαρμοστικότητα και λειτουργική ευελιξία από τις υπόλοιπες φρεγάτες γενικής χρήσης. Η DSNS τονίζει ότι πρόκειται για χαρακτηριστικό που καθιστά το πλοίο μοναδικό και μη συγκρίσιμο με τις σχεδιάσεις που προσφέρονται από τους υπόλοιπους κατασκευαστές. Παράλληλα, αναφέρει ότι πέτυχε το βέλτιστο συγκερασμό ανάμεσα στο διαθέσιμο όγκο και επιφάνεια καταστρώματος και στις επιδόσεις ταχύτητας, ευελιξίας και αυτονομίας, προκειμένου το πλοίο να είναι πολυλειτουργικό (multi-functional) και όχι «πολυαχρηστικό» (“multi-useless”). Η καθέλκυση λέμβων από την πρυμναία ράμπα καταργεί όχι μόνο την ανάγκη χρήσης πλευρικών επωτίδων, η οποία δυσχεραίνει τη σχετική διαδικασία υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, αλλά και την απαίτηση εγκατάστασης ειδικού παραπετάσματος για περιορισμό της RCS του σχετικού ανοίγματος σε κάθε πλευρά του πλοίου. Τέλος, η ενσωμάτωση του X-Deck δεν επιφέρει δυσμενείς συνέπειες σε κρίσιμα ναυπηγικά χαρακτηριστικά, καθώς, ενδεικτικά, η έκδοση XO 139 CF έχει λόγο μήκους προς πλάτος ίσο με αυτόν της φρεγάτας κλάσης Iver Huitfeldt.

Θα το εξηγήσουμε λίγο ακόμα αυτό για να το κατανοήσουμε:

Τα τετραγωνικά μέτρα της επιφάνειας της φρεγάτας XO 139 CF είναι ίσος με αυτόν της φρεγάτας των Δανών κλάσης Iver Huitfeldt! Αλλά το πλοίο ΧΟ 139 CF είναι πολύ ικανότερο από την φρεγάτα των Δανών. Το γιατί θα το δούμε στην παρακάτω εικόνα:

Δηλαδή με απλά λόγια οι Δανοί έφτιαξαν δυο κλάσεις πλοίων με ίδιες διαστάσεις, μια φρεγάτα και ένα πλοίο μεταφοράς ενισχύσεων. Οι Ολλανδοί κατάφεραν να φτιάξουν ένα πλοίο με τα χαρακτηριστικά και των δύο πλοίων και με μεγαλύτερες ικανότητες! Η διαφορά με τα πλοία των Δανών είναι εμφανή με γυμνό μάτι. Δεν τους αντέγραψαν αλλά έβγαλαν μια τελείως διαφορετική σχεδίαση, πολύ καλύτερη και επαναστατική θα έλεγα. Η φρεγάτα Iver Huitfeld και τα πλοία Absalonclass support ship που έχουν μεγαλύτερο μήκος και εκτόπισμα.

Η λειτουργική ευελιξία (flexibility) αποτελεί ίσως το κυριότερο απαιτούμενο χαρακτηριστικό των σύγχρονων μονάδων επιφανείας. Αν και η έννοιά της δε διευκρινίζεται σε επίσημα κείμενα του NATO ή του Ναυτικού των ΗΠΑ (USN), ο όρος αυτός χρησιμοποιείται προκειμένου να αποδώσει τη δυνατότητα ανάληψης ετεροειδών αποστολών, καθώς και τη δυνατότητα ολοκλήρωσης νέων ηλεκτρονικών συστημάτων, όπλων και τηλεχειριζόμενων οχημάτων χωρίς την ανάγκη εκτεταμένης επανασχεδίασης και δομικών παρεμβάσεων. Οι δυνατότητες αυτές είναι πλέον εξαιρετικά σημαντικές εξ αιτίας του υψηλότατου κόστους των νεότευκτων μονάδων επιφανείας και της παραμονής τους σε υπηρεσία επί δεκαετίες. Οι κυριότερες αλλά σε καμία περίπτωση οι μοναδικές μέθοδοι για την αύξηση της λειτουργικής ευελιξίας μίας ναυτικής μονάδας είναι η εξ αρχής σχεδίασή της με αυξημένο εκτόπισμα και εσωτερικό όγκο, η ενσωμάτωση θαλάμων αποστολής (mission bays), χώρων μεταφοράς οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων ISO, η χρήση κινητών διαφραγμάτων, η υιοθέτηση κοινών ξενοδοχειακών τμημάτων και η εξασφάλιση αυξημένων και προσαρμόσιμων σημείων παροχής ισχύος, ψύξης και μετάδοσης δεδομένων.

Αντιπροσωπευτικά, αν και όχι με ταυτόσημη κάθε φορά στόχευση, υπήρξαν τα προγράμματα Τροποποίησης και Εκσυγχρονισμού Ναυτικών Συστημάτων μέσω Τμηματικότητας (SEAMOD), Μηχανολογικών Προτύπων Συστημάτων Πλοίου (SSES), Προσιτότητας Μέσω Κοινότητας (ATC), Διακλαδικής Ομάδας Εργασίας Ανοικτών Συστημάτων (OSJTF), Ολικής Ανοικτής Αρχιτεκτονικής Συστημάτων πλοίου (TOSA), Υπολογιστικού Περιβάλλοντος Ανοικτής Αρχιτεκτονικής (OACE), Αρχιτεκτονικών, Διεπαφών και Τμηματικών Συστημάτων (AIMS) και Ομάδας Συστήματος Αποστολής και Ολοκλήρωσης Πλοίου (MSSIT) του Πλοίου Παράκτιας Μάχης (LCS) του USN, Συνδυασμού Πολλαπλών Χρήσεων (MEKO) των ναυπηγείων Blohm + Voss και Τυποποιημένης Ευελιξίας (STANFLEX) του Βασιλικού Δανικού Ναυτικού (KDM).

Στις φρεγάτες XO 131 C και XO 139 CF μπορεί να εγκατασταθεί εξοπλισμός Ανθυποβρυχιακού Πολέμου (ASW) που περιλαμβάνει σόναρ γάστρας Μέσης Συχνότητας (MF), ενδεικτικά κατηγορίας του Kingklip Mk2, καθώς και Χαμηλής Συχνότητας Ενεργό (LFA) Σόναρ Μεταβλητού Βάθους (VDS) τύπου CAPTAS-4. Το πλοίο διαθέτει Ολοκληρωμένο Ιστό (IM) της Thales, στον οποίο εγκαθίσταται το σύνολο του ηλεκτρονικού εξοπλισμού των συστημάτων μάχης, συμπεριλαμβάνοντας ραντάρ, IFF μη περιστρεφόμενης κεραίας, ηλεκτροπτικό σύστημα ατενίζουσας διάταξης, συστήματα Μέτρων Ηλεκτρονικής Υποστήριξης Ραντάρ (R-ESM) και Επικοινωνιών (C-ESM), τακτικές ζεύξεις δεδομένων και συστήματα επικοινωνιών (V/UHF, AIS, GSM/UMTS, Iridium, WiMAX, SATCOM).

Ο Ολοκληρωμένος Ιστός απλά εγκαθίσταται στο πλοίο, διασυνδέεται με τις μονάδες παροχής ισχύος, ψύξης και μετάδοσης δεδομένων και καθίσταται επιχειρησιακός σε διάστημα της τάξης των τριών εβδομάδων, αντί του ενός περίπου έτους που απαιτείται για την εγκατάσταση και δοκιμή του συνόλου των διακριτών ηλεκτρονικών συστημάτων. Με τον τρόπο αυτό παύει η διάσπαρτη εγκατάσταση συστημάτων και κεραιών σε διάφορα σημεία του πλοίου, με αποτέλεσμα την απλουστευμένη μηχανολογική σχεδίαση, τον περιορισμό της RCS, την αύξηση της επιβιωσιμότητας και τη μείωση του κόστους. Παράλληλα, καθίσταται εφικτή η εκτέλεση συντήρησης και επισκευών σε προστατευμένο περιβάλλον, με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο χρόνος ακινησίας του πλοίου. Ειδικότερα ο IM περιλαμβάνει το Ραντάρ Έρευνας Όγκου (VSR) SEA MASTER 400, το οποίο αποτελεί ραντάρ S-δέσμης Ενεργού Διάταξης Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) με τέσσερις σταθερές κεραίες, επιτρέποντας έρευνα 360° σε διόπτευση, χωρίς τυφλούς τομείς, καθώς και 70° σε ανύψωση. Το ραντάρ χρησιμοποιεί τις τεχνολογίες σχηματισμού πολλαπλών δεσμών και επεξεργασίας σήματος της οικογένειας ραντάρ SMART, για την καταστολή επιστροφών επιφανείας (clutter suppression), τη μέτρηση ακτινικής ταχύτητας Doppler και τη διάκριση και ταξινόμηση αεροσκαφών και ελικοπτέρων με βάση τη φασματική ανάλυση Doppler, επιτυγχάνοντας μέγιστη εμβέλεια 250km, ρυθμό ανανέωσης δεδομένων 2sec ή 1sec σε περίπτωση κρίσιμης επίγνωσης κατάστασης και παρέχοντας τη δυνατότητα ταυτόχρονης ιχνηλάτησης 1.000 επαφών. Επίσης τo SEA MASTER 400 περιλαμβάνει προαιρετική λειτουργία ζεύξης δεδομένων για την καθοδήγηση βλημάτων σε πτήση. Η Thales προσφέρει την έκδοση AESA 2.0 του ραντάρ, που δεν υπόκειται σε περιορισμούς στο σχηματισμό και τον έλεγχο των δεσμών και ενσωματώνει πλήρη δυνατότητα αναβάθμισης μέσω παρεμβάσεων στο λογισμικό, καθιστώντας το «απρόσβλητο από το μέλλον» (“future-proof”). Επιπρόσθετα μπορεί να εγκατασταθεί διακριτό ραντάρ έρευνας επιφανείας SEA WATCHER 100: Πρόκειται για ραντάρ AESA X-δέσμης με επίσης τέσσερις στατικές κεραίες ισχύος 1kW έκαστη, που επιτρέπουν έρευνα σε διόπτευση 360° και διακριτική ικανότητα 7,5m/° σε μικρή και μέση εμβέλεια και 30m/° σε μακρά εμβέλεια και ρυθμό ανανέωσης 1sec σε μικρή εμβέλεια, 1,6sec σε μέση εμβέλεια και 5sec σε μεγάλη εμβέλεια, παρέχοντας τη δυνατότητα εντοπισμού στόχων ελάχιστης ταχύτητας 0m/s, καθώς και μικροσκοπικών στόχων όπως περισκόπια υποβρυχίων, επιπλέουσες νάρκες ή το κεφάλι δυτών, καθώς και για ταυτόχρονη ιχνηλάτηση 200 επαφών.

Ο υπόλοιπος εξοπλισμός περιλαμβάνει πυροβόλο διαμετρήματος 76mm και VLS Mk41 8 θέσεων εκτόξευσης για 32 Εξελιγμένα Βλήματα Sea Sparrow (ESSM) RIM-162 Block 2 στο πρόστεγο, του οποίου η διαθέσιμη επιφάνεια στην έκδοση XO 139 CF φαίνεται πως επιτρέπει την εγκατάσταση πυροβόλου διαμετρήματος 127mm ή δεύτερου VLS Mk41 ισάριθμων θέσεων εκτόξευσης. Στο μεσόστεγο εγκαθίστανται οκτώ Βλήματα Εναντίον Πλοίων (ASM), ενδεικτικά Βλήματα Ναυτικής Κρούσης (NSM), ενώ περιλαμβάνονται επίσης τορπιλοσωλήνες τόσο για ανθυποβρυχιακές τορπίλες διαμέτρου 324mm, όσο και για βαρείες τορπίλες διαμέτρου 533mm στην πρύμνη, καθώς και δύο συστήματα αντιβληματικής άμυνας Millennium με πυροβόλο GDM-008 διαμετρήματος 35mm, που εξασφαλίζουν περιφερειακή κάλυψη, από τα οποία τουλάχιστον το ένα θα μπορούσε να αντικατασταθεί από Οπλικό Σύστημα Κατευθυνόμενου Βλήματος (GMWS) Mk31 με 21 Βλήματα Περιστρεφόμενης Αεροδομής (RAM) RIM-116.

Η άποψη, διευκρινήσεις τι μας συμφέρει ακόμα περισσότερο:

Γιατί να επιλέξουμε να κατασκευάσουμε όλη την σειρά των πλοίων CROSSOVER; Τι κερδίζουμε και γιατί; Αμφιταλαντεύτηκα πολύ αν θα έπρεπε να πω την γνώμη μου και να κάνω τους απαραίτητους υπολογισμούς. Η σύγκριση θα γίνει με την σειρά ALS που αφορά αρχικά σχεδιασμένα πλοία διαφόρων μεγεθών. Προσοχή δεν το κάνουμε αυτό για να μειώσουμε την δουλειά των ανθρώπων που έχουν ασχοληθεί τόσα χρόνια και έχουν δουλέψει ατελείωτες ώρες χωρίς κέρδος. Πρέπει με κάποιο τρόπο όμως να δείξουμε στους αναγνώστες του κειμένου, τι σημαίνει επιτυχημένη σχεδίαση και γιατί; Τι πραγματικά κερδίζουμε αν επιλέξουμε να κατασκευάσουμε όλα τα πλοία που στην πράξη είναι, πόσα χρήματα γλυτώνουμε.

Για να σχεδιάσεις 6 διαφορετικού μεγέθους πλοία, χρειάζεσαι να σχεδιάσεις ολοκληρωμένα και τα έξη. Να κατασκευάσεις έξη πρωτότυπα υπό κλίμακα για να δοκιμαστούν στην δεξαμενή προσομοίωσης υπό ακραίες συνθήκες. Στην σειρά CROSSOVER δεν έχουμε να κάνουμε με έξη διαφορετικά μεγέθη πλοίων αλλά με ένα! Τα πλοία αποτελούνται από 5 βασικά κομμάτια του κύτους, αν σχεδιάσεις την φρεγάτα ΧΟ 139 CF είναι σαν να τα έχεις σχεδιάσεις όλα. Αν και στην πραγματικότητα αυτό δεν είναι αληθές γιατί είσαι υποχρεωμένος να σχεδιάσεις της εσωτερικές διαμορφώσεις –διαφορές και της ενώσεις των κομματιών μεταξύ τους.

Δηλαδή στην μια περίπτωση πρέπει να σχεδιάσουμε 6 διαφορετικά πλοία και στη άλλη με τα πλοία τη σειράς CROSSOVER είναι σαν να σχεδιάζουμε 1,3! Προσοχή το 1,3 αφορά το κόστος σχεδίασης της φρεγάτας XO 139 CF. Προσοχή τα πλοία δεν έχουν το ίδιο εκτόπισμα δεν στοιχίζει η σχεδίαση τους το ίδιο. Αλλά άλλο να είσαι υποχρεωμένος να σχεδιάσεις 6 πλοία και άλλο 1 με της διαφορές στην υπέρ κατασκευές, στης ενώσεις των κομματιών, την σχεδίαση των μηχανών και της εσωτερικές διαμορφώσεις του σκάφους.

Γλυτώνεις χρόνο και χρήμα που είναι σημαντική παράμετρος για να την αγνοήσεις.

Το κέρδος το ποσό που τελικά γλυτώνεις είναι σημαντικό περισσότερο από 300 εκατομμύρια ευρώ. Όχι για 6 κλάσεις πλοίων όμως αλλά για 4 κλάσεις πλοίων που είναι 4 τα βασικά μεγέθη της σειράς CROSSOVER, αφού η σειρά XO 131 περιλαμβάνει πλοία ίδιου μεγέθους με διαφορές. Όπως καταλαβαίνουμε αν υπολογίζαμε για 6 διαφορετικές σχεδιάσεις πλοίων το ποσό θα είναι ακόμα μεγαλύτερο. Όλοι οι υπολογισμοί αφορούν την σειρά των πλοίων CROSSOVER και όχι την σειρά σχεδίων πλοίων ALS, τα ελληνικά εθνικά πλοία όπως λέγονται. Αν υπολόγιζα με αντίστοιχου μεγέθους εκτοπίσματος πλοίου για 6 διαφορετικές κλάσεις – σχεδιάσεις πλοίων, θα είχαμε κέρδος πάνω από τα 400 εκατομμύρια ευρώ σημαντικό αλλά δεν υφίσταται στην πράξη. Κερδίζεις από παντού και θα συνεχίσουμε να το εξηγήσουμε αυτό.

Θα πρέπει να κατασκευάσεις 6 πλοία διαφορετικά κάθε πρωτότυπο πλοίο κάθε κλάσης στοιχίζει περισσότερο από τα υπόλοιπα που κατασκευάζονται. Στοιχίζει περισσότερο και λόγο κατασκευής και λόγο διόρθωσης των προβλημάτων που παρουσιάζονται. Με την σειρά των πλοίων CROSSOVER όμως μειώνεις κατά πολύ αυτό το κόστος στο 1,7-1,8 του κόστους της ΧΟ 139 CF. Με τους υπολογισμούς που έκανα το ποσό που γλυτώνεις, ανέρχεται στα 700 εκατομμύρια ευρώ για 4 κλάσης πλοίων και όχι 6

Μετά έρχονται οι θαλάσσιες δοκιμές κάθε πρωτότυπου πλοίου που διαρκούν περισσότερο από έναν χρόνο μέχρι να λυθούν οριστικά τα προβλήματα και να γίνει αποδοχή του πλοίου. Το έχω υπολογίσει το κόστος των δοκιμών στο 1,5 του κόστους της φρεγάτας αεράμυνας XO 139 CF! Εδώ υπάρχουν δυο διαφορετικά μεγέθη που έχουν να κάνουν αν πήγαν όλα καλά ή όχι; Τελικά πόσες δοκιμές χρειάζονται για να γίνει η αποδοχή, ο χρόνος και το κόστος των δοκιμών, τα καύσιμα, τα ανταλλακτικά κλπ. Εδώ θα δώσουμε δυο τιμές θα γλυτώσεις από 300 έως 400 εκατομμύρια ευρώ για 4 κλάσεις πλοίων και θα πάρουμε την μεγάλη τιμή τα 400 εκατομμύρια.

Κερδίζεις πολλά όμως και στην κατασκευή των πλοίων και στης υποδομές στο ναυπηγείο, στης εργαλειομηχανές κλπ. Η σειρά απαιτεί μόνο 5 κομμάτια του κύτους που στην πράξη είναι περισσότερα και μπορεί η κατασκευή τους να γίνει σε ένα ναυπηγείο με χαμηλό κόστος. Βασικά το εμπρός και το πίσω μέρος είναι ίδιο σε όλη την σειρά των πλοίων. Γλυτώνεις πολλά όμως από όλα τα υπόλοιπα που θα παραγγείλεις στους ιδίους προμηθευτές και θα είναι όλα ίδια. Από της ηλεκτρομηχανές, της καλωδιώσεις, της σωληνώσεις, τους αεραγωγούς, της λαμαρίνες κλπ. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ηλεκτρονικά και με τα όπλα. Η παραγγελία 16 πυροβόλων των 76 χιλιοστών, των μιλένιουμ, των κελίων για τους πυραύλους Αέρα, των σονάρ των ραντάρ κλπ. Άλλο να ζητάς να αγοράσεις τα πάντα για 4 πλοία και άλλο για 20 πλοία. Κερδίζεις από παντού από τον κατασκευαστεί μηχανών ντίζελ, τον κατασκευαστή επίπλων, τον κατασκευαστή ειδών τουαλέτας, μέχρι και τα καλώδια. Όλα αυτά έχουν υπολογιστεί στα 700 εκατομμύρια ευρώ για της υποδομές στο ναυπηγείο και το κέρδος από των μεγάλο αριθμό πλοίων που θα κατασκευάσεις.

Έχουμε φτάσει σε ένα μεγάλο αριθμό χρημάτων με τους υπολογισμούς που κάναμε που είναι τα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ! Ναι θα γλυτώσεις 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ αν επιλέξεις την σειρά των πλοίων CROSSOVER από το να κατασκευάσεις 4 διαφορετικές κλάσεις πλοίων!

Εν κατακλείδι:

Το κόστος των πλοίων με τους δικούς μου υπολογισμούς χωρίς πυραύλους και των 20 πλοίων ανέρχεται σε 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ! Εδώ έχω υπολογίσει παραπάνω ένα 25% στην τιμή που αναλύεται ένα 12% για τυχόν λάθη στους υπολογισμούς. Έχω υπολογίσει ένα 13% που είναι το μέσο σταθμικό επιπλέον κόστος των πλοίων σε 10 χρόνια από τώρα. Η αύξηση δηλαδή των υλικών κατασκευής των πλοίων των εργατών κλπ.

Αν αφαιρέσουμε τα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ που γλυτώνουμε θα μας στοιχίσουν μόνο 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ σε 20 χρόνια! Αν συνυπολογίσουμε το κόστος των πυραύλων και των όπλων είναι περίπου το ίδιο 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ! Με 7 δισεκατομμύρια ευρώ θα έχουμε 20 πλοία στην θάλασσα ετοιμοπόλεμα και καινούργια! Είναι από 350 εκατομμύρια ευρώ για 20 χρόνια αν κάνουμε την διαίρεση. Στην πραγματικότητα όμως είναι 500 εκατομμύρια ευρώ για τα πρώτα 10 χρόνια και 250 εκατομμύρια για τα υπόλοιπα 10 χρόνια, για να αγοράσεις σε καλές τιμές ότι χρειάζεσαι για να πετύχεις χαμηλό κόστος. Οι ναυπηγήσεις και οι δοκιμές αποδοχής κάθε πλοίου θα ολοκληρωθούν σε 20 χρόνια. χρειάζεται χρόνος μέχρι να ξεκινήσει να κατασκευάζετε το πρώτο πλοίο, μετά θα κατασκευάζονται περισσότερα του ενός πλοία στο ναυπηγείο.

Είναι η μοναδική μας ευκαιρία να φτιάξουμε πλοία στην Ελλάδα, σε καλή τιμή σε βάθος 20 ετών. Όχι μόνο 20 πλοία αλλά περισσότερα, αφού θα πάρουμε την αποκλειστικότητα παραγωγής μόνο για την Ελλάδα. Θα κερδίσουμε και από της εξαγωγές ένα ποσοστό για την κάθε μια κλάση πλοίου που θα παράγετε που θα πηγαίνει στο κράτος. Είναι τα έξοδα σχεδίασης, δοκιμών, λύσεως των προβλημάτων των πλοίων κλπ. Δεν είναι πολλά τα χρήματα, μας συμφέρει να ξανά επενδύονται στο ναυπηγείο με την κατασκευή ενός ή δυο πλοίων ακόμα.

Ενστάσεις αντιρρήσεις!

Μόνο 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ για πυραύλους και όπλα δεν είναι λίγα τα χρήματα; Αναλόγως το τι θες, αναφέρομαι στην βασική έκδοση των πλοίων που τόσο κοστίζουν. Τώρα αν θες πυροβόλα των 127 χιλιοστών και των 76 χιλιοστών με μεγάλο βεληνεκές, πυραύλους SM 3, τους καλύτερους πυραύλους εναντίων πλοίων, RAM, ραντάρ AESA με εμβέλεια τα 500+ χιλιόμετρα κλπ! Θα φτάσουν τα πλοία τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ ίσως και παραπάνω! Η λογική λέει πως μπορείς να διαθέσεις 10 δισεκατομμύρια για εξοπλισμούς του Ναυτικού μέσα σε 20 χρόνια. Ας μην ξεχνάς πως θες καινούργια υποβρύχια πως θα τα αγοράσεις όλα αυτά;

Υποσημείωση:

Τα πλοία όλα έχουν πυραύλους ESSM II, ακόμα και εκείνα που δεν έχει προβλεφτεί και δεν έχουν σχεδιαστικές υποδομές για να τα υποστηρίξουν! Αρχικά θα πάρουν τους οκταπλούς εκτοξευτές των φρεγατών S, αφού πρώτα τροποποιηθούν για να εκτοξεύουν τους πυραύλους. Χώρος υπάρχει αρκετός πίσω από το πυροβόλο σε όλα τα πλοία που μένει καινός. Η άλλη λύση είναι να μπουν δυο εκτοξευτές πίσω από το πυροβόλο για 8 πυραύλους ο καθένας που σχεδιάστηκαν για τα αμερικανικά LCS και μπορούν να πάρουν ακόμα και πυραύλους SM II! Η τιμή τους όμως είναι πολύ ακριβή αφού είναι μια καινούργια σχεδίαση του 2019. Αυτό το κόστος δεν έχει υπολογιστή στο συνολικό κόστος των πλοίων, εκτός από την κορβέτα 123 SF. Έχουν όμως υπολογιστεί στο κόστος τα κατάλληλα ραντάρ και τα STIR για έχουν αυτήν την δυνατότητα τα πλοία.

Όλα τα πλοία έχουν SONAR και ανθυποβρυχιακές τορπίλες. Η μόνη ένσταση που υπάρχει είναι η χαμηλή ταχύτητα των 10 πλοίων. Των δυο μικρών XO 115 S, XO 123 SF σε διαστάσεις και στο XO 131 L. Μπορούν να μπουν ισχυρότερες μηχανές ντίζελ για να αυξηθεί λίγο η ταχύτητα όχι όμως να ανέβει πάνω από τους 27 κόμβους. Το κόστος εδώ είναι κοντά στα 200 εκατομμύρια ευρώ, η αλλαγή των μηχανών και οι τροποποιήσεις στο μηχανοστάσιο για να χωρέσουν. Το κόστος αυτής την τροποποίησης της αλλαγής των μηχανών ντίζελ δεν το έχω υπολογίσει στο συνολικό κόστος.

Το σημαντικό είναι πως μπορείς πανεύκολα να βάλεις καινούργιο ραντάρ AESA στης 8 φρεγάτες, όταν βγει η νέα γενεά και τα πλοία φτάσουν στον εξυχρονισμό μέσης ζωής. Τα παλιά ραντάρ AESA μπορείς πανεύκολα να τα βάλεις σε 8 άλλα πλοία της σειράς CROSSOVER χωρίς πολλές μετασκευές.

Ραντάρ AESA θα έχουν και οι 4 κορβέτες XO 123 SF και 16 πυραύλους ESSM II!

Δεν έχουν υπολογιστή στο κόστος δυο εκτοξευτές ADL που θα μπουν στο μεσόστεγο για την φρεγάτα XO 139 CF. Αυτά γίνετε γιατί τα 2 ΜΚ-41 VLS στην πλώρη στο πρόστεγο, δεν επαρκούν για να μπει επαρκείς αριθμός πυραύλων ESSM II και SM-2.

Τα νέας γενεάς οπλικά συστήματα που μπορούν να μπουν στα πλοία της σειράς CROSSOVER.

Τι μπορεί να μπει στα πλοία τώρα πια που δεν μεταφέρουν ΑΑ πυραύλους. Στα πλοία της σειράς CROSSOVER XO 115S, XO 123SF, XO 131A και XO 131L, πίσω από το εμπρός πυροβόλο στο πρόστεγο. Όταν σχεδιάστηκαν τα πλοία το 2014 δεν υπήρχε αυτή η δυνατότητα το 2018 τον παρουσίασε η BAE τον ADL.

Ο ADL είναι τετραπλός ναυτικός εκτοξευτήρας βλημάτων, όπως ο κάθετος εκτοξευτήρας Mk-41 VLS. Είναι δηλαδή η πλατφόρμα, στην οποία βρίσκονται τα πυραυλικό όπλα ενός πλοίου, εγκιβωτισμένα σε ειδικά κάνιστρα. 

Η καινοτομία που προσφέρει σε σύγκριση με τον τωρινό σύγχρονο Μk-41, είναι ότι δεν χρειάζεται να «τρυπηθεί» το πλοίο για να τοποθετηθεί, αλλά μόνο να φορτωθεί επί του πλοίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την άμεση τοποθέτηση του σε οποιοδήποτε πλοίο διαθέτει κατάστρωμα.

Ο τετραπλός ADL μπορεί να φορτωθεί με όλα τα πυρομαχικά που μπορεί να φορτωθεί ο Mk-41 VLS, όπως παρακάτω:

  • Πύραυλοι κατά στόχων επιφανείας (Harpoon-NSM) .
  • Αντιαεροπορικοί-αντιβαλλιστικοί πύραυλοι ESSM, SM-2, SM-3, SM-6, με τον ESSM να είναι σε τετραπλό κάννιστρο. 
  • Ανθυποβρυχιακές ρουκέτες.
  • Πύραυλοι κρουζ, τύπου Tomahawk.

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ADL έναντι του Mk-41 VLS

Όπως όλα τα οπλικά συστήματα, έτσι κι αυτό ενέχει ορισμένους περιορισμούς. Ένας από αυτούς είναι ότι απαιτεί κάποιον «χώρο» για να τοποθετηθεί. Αυτό σημαίνει πως αρκετά πολύ μικρά πλοία δεν θα μπορέσουν να τον φιλοξενήσουν. Επίσης, είναι τετραπλός, όντας μικρότερος σε σχέση με τον 8πλο Mk-41 VLS.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ADL έναντι Mk-41VLS

Τα πλεονεκτήματα που έχει ο συγκεκριμένος εκτοξευτήρας, αφορούν κατηγορίες όπως η απλοϊκότητα, η ευκολία χρήσης, και η προσαρμοστικότητα. Για παράδειγμα, ένα από τα «ατού» του είναι ότι δεν έχει την ίδια δυσκολία αναχορήγησης με τον Mk-41, κι αυτό διότι «γεμίζει» από το πλάι, κι όχι από πάνω.

Ένα άλλο πλεονέκτημά του είναι η δυνατότητα άμεσης τοποθέτησης του σε πολεμικά πλοία που δεν μπορεί να γίνει διάτρηση του καταστρώματος, όπως τα πλοία της σειράς CROSSOVER XO 115S, XO 123 SF, XO 131A και XO 131L!

Μπορεί ακόμα να μπει και σε εμπορικά επίτακτα πλοία, χωρίς καμία προηγούμενη τροποποίηση. Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει κι έναν εν δυνάμει κρυφό άσσο στην περίπτωση του ΠΝ, όπου θα μπορούσε να παρουσιάσει έναν μικρό αριθμό τέτοιων πλοίων, τα οποία θα πυκνώνουν την Α/Α ομπρέλα μιας Ελληνικής Ομάδας Μάχης στο Αιγαίο ή τη Μεσόγειο.

Επίσης, σύμφωνα με την εταιρία, τόσο η κτήση του, όσο και η χρήση του, είναι σημαντικά μικρότερες σε σχέση με τον Mk-41 VLS, σχεδόν στο μισό. Βέβαια, στο κόστος ανά όπλο, το κόστος είναι παρόμοιο, διότι ο Mk-41 μπορεί να φέρει διπλάσιο αριθμό όπλων σε σχέση με τον ADL.

Τέλος, ο ADL συνεχίζει να έχει την δυνατότητα του Mk-41, η οποία είναι η τοποθέτηση των ESSM σε τετραπλά κάνιστρα. Αυτό δίνει στον ADL τεράστιο προβάδισμα έναντι των λοιπών ειδών εκτοξευτήρων, όπως ο Μk-29 των φρεγατών Έλλη για παράδειγμα.


Το ΑDL strike κενό ζυγίζει 8tn (18.100pounds) + τα 16 κάνιστρα Mk 25 Quad Pack με 16 ESSM (4X5.82tn τετράδα)=23.3tn, + γεννήτριες ισχύος 61kw για κάθε module, + συστήματα (Cooling 10,000 Btu/hour, Heating 10,000 Btu/hour & Recirculation 560 ft3/min), + βάρος του Launch Control System 1.95tn. Για να έχουμε μια ιδέα για το βάρος του συστήματος, το μήκος του είναι 7 μέτρα.

Αναμένεται να κατασκευαστεί και διπλός εκτοξευτής ADL με το μισό βάρος έτσι θα μπορούν να τοποθετηθούν δυο εκτοξευτές αντικριστά πίσω από το πυροβόλο σε ελαφρά πλοία.


https://www.baesystems.com/en/product/adaptable-deck-launcher

Εδώ βλέπουμε τους εκτοξευτές πυραύλων MK-41 που τοποθετούνται κάθετα στο πλοίο.

https://youtu.be/YWZ6xZHsQMo

Οι διπλοί εκτοξευτές με τους 8 πυραύλους ESSM II.

https://www.thedrive.com/thewarzone/29335/thisboltonlaunchercangivenearlyanyshipthesameweaponryasusnavydestroyer

Η νέα γενιά μικρών ραντάρ που τοποθετούνται στα καταστρώματα και ανιχνεύουν UAV, αεροσκάφη, ελικόπτερα, USV, FAST ATTACK CRAFT. Μπορούν να κατευθύνουν όπλα για να τα καταστρέψουν.

Engage High Powered Microwave

Κάθε ένα πλοίο CROSSOVER πρέπει να έχει δυο ραντάρ πίσω από την γέφυρα, στο μεσόστεγο για να καλύπτουν τα πλευρά του πλοίου από απειλές και να κατευθύνουν τα ελαφρά πυροβόλα που υπάρχουν εκατέρωθεν της γέφυρας για να τους εξουδετερώσουν.

Το πιο σημαντικό είναι:

Το πιο σημαντικό που πρέπει να το αναφέρουμε ξεχωριστά είναι πως και τα 20 πλοία μαζί μπορούν να μεταφέρουν 3240 στρατιώτες! Και να τους αποβιβάσουν με τα LCPV ή με τα LCM και με τα ελικόπτερα που μεταφέρουν! Μπορούν να υποστηρίξουν το Καστελόριζο και άλλα μικρά νησιά και βραχονησίδες με τα CB-90 και με τα φουσκωτά που μπορούν να μεταφέρουν κάτω από το ελικοδρόμιο. Το μόνο που δεν μπορούν να μεταφέρουν και να αποβιβάσουν με τα LCM είναι άρματα. Αν είχαμε πάρει τα 128 kurasier από την Αυστρία με 8,5 εκατομμύρια ευρώ μόνο, θα μπορούσαν να τα αποβιβάσουν σε μια ακτή με τα LCM!

Η μεταφορική ικανότητα που έχουν τα 20 πλοία μεταφέροντας 3240 στρατιώτες που είναι ένα πλήρης σύνταγμα πεζικού των 4 ταγμάτων! Κάθε ένα τάγμα έχει 800 στρατιώτες και κάθε ένας λόχος 200 στρατιώτες και η διμοιρία 50 στρατιώτες!

Το πιο σημαντικό είναι πως τα 20 πλοία της σειράς CROSSOVER μεταφέρουν 32 LCPV εσωτερικά κάτω από το υπόστεγο ελικοπτέρου και 4 LCM. Τα LCPV μεταφέρουν 24 στρατιώτες έκαστο. Με τα 32 LCPV μπορείς να αποβιβάσεις σε μια ακτή 768 στρατιώτες! Με τα 4 LCM των 40 τόνων μπορείς να αποβιβάσεις τον βαρύ οπλισμό τους στην ακτή! Αν έχεις αμφίβια θωρακισμένα ή τεθωρακισμένα οχήματα μπορούν να κατέβουν εύκολα από τα πλοία στην θάλασσα και να βγουν στην ακτή περισσότεροι στρατιώτες!

Τα πλοία έχουν μεγάλα υπόστεγα που μπορούν να πάρουν εσωτερικά από ένα ελικόπτερο NH-90 έκαστο. Δηλαδή και τα 20 που έχουμε συν τα υπόλοιπα επιθετικά και ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα που μπορούν να μεταφέρουν εσωτερικά και εξωτερικά ένα, από της δυο θέσεις προσγείωσης τα XO 131L και XO 131A. Με 20 ελικόπτερα NH-90 μπορείς να μεταφέρεις 500 στρατιώτες και να κάνεις αεραποβάσεις σε πολλά σημεία μεταφέροντας καταδρομείς!

Με απλά λόγια μπορείς να ανακαταλάβεις οποιονδήποτε νησί, αλλά και να μεταφέρεις τον πόλεμο εκεί που τον θέλεις εσύ. Έχοντας της μονάδες για να καταλάβεις τα νησιά Ίμβρος και Τένεδος! Στην πράξη είναι σαν να έχεις όχι δυο, αλλά τρία τεράστια μεγάλα αμερικάνικα LPD και LHA! Δεν θα αναφέρω το πόσο κοστίζουν που οι τιμές τους είναι πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ και των τριών πλοίων! Είναι όμως σαν να τα έχουμε αποκτήσει (της δυνατότητες τους) χωρίς να τα πληρώσουμε!

Το πιο σημαντικό όμως είναι: πως μπορείς να πάρεις πολλά εκατομμύρια ευρώ από κονδύλια της ΕΕ. Βάση λογικής από τα προγράμματα άλλων πλοίων LPD και ελικοπτεροφόρων αποβατικών που πήραν μέχρι και το 50% των πλοίων! Για αυτό και τα διαμόρφωσε έτσι οι Ολλανδική εταιρία για να μπορούν, ακόμα και τα πολεμικά πλοία να πάρουν χρήματα, αφού έχουν χώρους για νοσοκομειακή περίθαλψη αλλά και χώρους διαμονής επιβατών! Αυτά τα κονδύλια μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για της μεγαλύτερες μηχανές ντίζελ, για τους εκτοξευτές καταστρώματος για τους πυραύλους ESSM II και για καλύτερα πυροβόλα πχ 76 χιλιοστών με εμβέλεια τα 43 χιλιόμετρα!

Το υπολογιζόμενο κόστος κάθε ενός πλοίου.

Προσοχή εδώ αναφερόμαστε στο καθ αυτό κόστος βάση υπολογισμών και όχι στο τελικό που είναι μικρότερο. Δηλαδή σε αυτό που αθροιζόμενο και στα 20 πλοία, έχει φτάσει στο αρχικό συνολικό κόστος των 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Κάθε ένα περιπολικό ανοιχτής θαλάσσης ΧΟ 115 S θα κοστίσει 200 εκατομμύρια ευρώ! Τα τέσσερα στοιχίζουν 800 εκατομμύρια ευρώ.

Κάθε μια κορβέτα XO 123 SF θα κοστίσει 250 εκατομμύρια ευρώ! Τα τέσσερα στοιχίζουν 1.000 εκατομμύρια ευρώ.!

Κάθε μια φρεγάτα γενικής χρήσης XO 131 C θα κοστίσει 350 εκατομμύρια ευρώ! Οι τέσσερεις στοιχίζουν 1.400 εκατομμύρια ευρώ!

Κάθε ένα πλοίο με ικανότητα απόβασης XO 131 A θα κοστίσει τα 250 εκατομμύρια ευρώ! Τα δυο θα στοιχίσουν 500 εκατομμύρια ευρώ.

Κάθε ένα πλοίο λογιστικής υποστήριξης και μεταφοράς ενισχύσεων XO 131 L θα κοστίσει τα 200 εκατομμύρια ευρώ! Τα δυο θα στοιχίσουν 400 εκατομμύρια ευρώ!

Κάθε μια φρεγάτα αεράμυνας XO 139 CF θα κοστίσει 400 εκατομμύρια ευρώ! Οι τέσσερεις θα στοιχίσουν 1.600 εκατομμύρια ευρώ!

Φυσικά έχουν γίνει οι απαραίτητες στρογγυλοποιήσεις στης τιμές. Η μεγαλύτερη διαφορά είναι στα πλοία XΟ 131 A τιμή 235 εκατομμύρια ευρώ και στα πλοία XO 131 L τιμή 215 εκατομμύρια ευρώ! Το αρχικό ποσό κόστους των 5,7 δισεκατομμυρίων ευρώ, είναι χωρίς της στρογγυλοποιήσεις αυξημένο κατά μερικά εκατομμύρια.

Με το χέρι στην καρδιά

Δεν μου αρέσουν οι σχεδιάσεις πλοίων που δεν είναι ειδικά σχεδιασμένες για την Ελλάδα, δεν υπάρχει όμως καμία καλύτερη επιλογή και καμια καλύτερη λύση να προτείνω. Αν με καλούσαν ο πρωθυπουργός, οι υπουργοί, το επιτελείο Ναυτικού κλπ, θα τους έλεγα πως δεν πρέπει να χάσουμε την ευκαιρία. Να δώσουμε τα ναυπηγεία, αφού πρώτα συμφωνήσουμε σε όλα και για της τιμές. Να ξεκινήσουμε να παράγουμε πλοία στην Ελλάδα και ότι άλλο μπορούμε να πάρουμε, σαν αντισταθμιστικά ωφέλει για να κατασκευαστεί στην χώρα μας.

Η μεγάλη απορία;

Αφού είναι τόσο καλή η σειρά των πλοίων CROSSOVER γιατί δεν την έχει παραγγείλει κανείς από το 2014; Γιατί οι Ολλανδοί σχεδιαστές έκαναν λάθη, τραγικά και μεγάλα λάθη δυστυχώς:

Πρώτο λάθος και μεγάλο είναι η μικρή ισχύς των μηχανών ντίζελ στα πλοία XO 115 S, XO 123 SF, XO 131 L. Ευτυχώς κάθε δέκα χρόνια βγαίνει η νέα γενεά κινητήρων ντίζελ αλλά και οι βελτιώσεις των παλιών με μεγαλύτερη ισχύ. Έτσι μπορούμε να βάλουμε μεγαλύτερης ισχύος μηχανές ντίζελ, σχεδόν χωρίς αλλαγές στο μηχανοστάσιο των πλοίων.

Δεύτερο λάθος και τραγικό κατά την άποψη μου είναι ότι τα 4 πλοία XO 115S, XO 123SF, XO 131A και XO 131L, δεν έχουν την δυνατότητα να μεταφέρουν πυραύλους ESSM II παρόλο το μεγάλο μέγεθος των πλοίων. Ευτυχώς προ πέρυσι το 2018 βγήκαν οι οκταπλοί εκτοξευτές πυραύλων που δεν χρειάζεται να τρυπήσεις το κατάστρωμα για να τους βάλεις. Υπάρχει πολύ χώρος στο κατάστρωμα πίσω από το πυροβόλο για να βάλεις δυο. Με 16 πυραύλους ESSM II έχεις πλήρως μάχιμα πλοία για πολλές χρήσεις.

Τρίτο λάθος ο λάθος τρόπος μάρκετιν στης εκθέσεις ναυτικού εξοπλισμού και στην ενημέρωση της εταιρίας στης κυβερνήσεις των χωρών! Δεν έκαναν αυτό που έκανα εγώ, της βελτιώσεις στα πλοία για να έχουμε μεγαλύτερη ταχύτητα και να έχουν όλα πυραύλους ESSM II ! Δεν έκαναν μια μελέτη με υπολογισμό του κόστους των πλοίων σαν την δικιά μου. Θα δώσω ένα παράδειγμα για να το καταλάβουμε αν τάδε χώρα παραγγείλεις 4 φρεγάτες XO 131 C θα σου στοιχίσουν το Άλφα ποσό. Αν παραγγείλεις 4 φρεγάτες αεράμυνας XO 139 CF θα σου στοιχίσουν το Βήτα ποσόν. Αν παραγγείλεις από 4 φρεγάτες και των δυο τύπων θα κοστίσουν ΑΛΦΑ +ΒΗΤΑ-ΓΑΜΑ που είναι το κέρδος σχεδίασης, εξέλιξης κλπ αφού πρόκειται για δυο σχεδόν ίδια πλοία.

Δεν ήταν κάτι το εύκολο.

Ναι δεν ήταν εύκολο να γραφτεί αυτό το κείμενο –άρθρο που για μένα είναι μια δύσκολη μελέτη. Δεν είναι εύκολο να κάνεις τόσους υπολογισμούς για να βγάλεις το τελικό κόστος κάθε ενός πλοίου. Όπως θα διαπιστώσατε υπάρχουν πολλές παραμέτρους που συνήθως τους αγνοούμαι οι περισσότεροι από εμάς. Λόγο αυξημένου φόρτου εργασίας, ξεπέρασα τον ένα μήνα για να γράψω ένα αξιοπρεπές και ευκολοδιάβαστο κείμενο. Προτείνω και τροποποιήσεις στα πλοία της σειράς CROSSOVER να έχουν όλα πυραύλους ESSM II το έχω υπολογίσει και στην τιμή.

Αν επιμένουμε πάλι σε λογικές και στα λάθη που κάναμε τόσα χρόνια: θέλω 4 φρεγάτες τώρα, άλλες 4 φρεγάτες σε 6-7 χρόνια και 4 κορβέτες μετά από 10 χρόνια. Ναυπηγική βιομηχανία δεν θα φτιάξουμε ποτέ στην Ελλάδα και θα μας κοστίσουν ο κούκος αηδόνι! Με τα 20 πλοία CROSSOVER συν της 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ, θα κυριαρχήσουμε για 20 χρόνια στην Νοτιανατολική Μεσόγειο και είναι η μοναδική μας ευκαιρία να τα καταφέρουμε!

Θα κερδίσουμε πολλά τεχνογνωσία, θέσεις εργασίας, ναυπηγική βιομηχανία και μια αξιοσέβαστη θέση στην διεθνή κοινότητα. Η ναυτική ισχύς είναι απαραίτητη για να επιβιώσουμε σαν χώρα τα επόμενα 20 και 30 χρόνια από τώρα. Αν δεν το καταλάβουμε έστω και τώρα στο και πέντε, θα είναι πολύ αργά και για εμάς και για τα παιδιά μας και για τα εγγόνια μας.

Μετά τα 20 χρόνια θα αντικαταστήσουμε της 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ με μια νέα σχεδίαση ακόμα μεγαλύτερη κατά 8 μέτρα στα 147 μέτρα μήκος και 19,6 πλάτος. Εκεί θα ενσωματώσουμε όλες της τότε βελτιώσεις, φτιάχνοντας μια φρεγάτα αεράμυνας με περισσότερες αποβατικές ικανότητες. Με δυνατότητα μεταφοράς των ειδικών μικρών σκαφών χωρίς πλήρωμα ανθυποβρυχιακού πολέμου, με SONAR ελικοπτέρων και ελαφρές ανθυποβρυχιακές τορπίλες που σχεδιάζονται τώρα! Τώρα σχεδιάζονται και μικρά πολεμικά σκάφη με ελαφρού βάρους με πυραύλους εναντίων πλοίων, με ή χωρίς την παρουσία ανθρώπων. Πρέπει να εξετάσουμε την τροποποίηση των πλοίων πάση θυσία για να μπορούν να τα μεταφέρουν.

Δικαίος Γεώργιος.