ΑΡΘΡΑ, ΕΛΛΑΔΑ/ΚΥΠΡΟΣ

Η 32 ΤΑΞΠΝ στην Αττική: Επιτακτική ανάγκη για την άμυνα του Αιγαίου

Η μετακίνηση της 32ας Ταξιαρχίας Πεζοναυτών στην Αττική είναι η μόνη ορθολογική λύση για τις αμφίβιες στρατηγικές εφεδρείες, ενάντια σε αλλότρια κριτήρια τοποθέτησης μονάδων.

Γράφει ο Δημήτρης Π. Πατσουλές*

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο τεύχος Νο49 της ΚΑΤΑΔΡΟΜΗΣ το 2018, όταν η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του τότε ΥΠΕΘΑ και ΓΕΕΘΑ είχε επιτέλους θελήσει να διορθώσει ένα μεγάλο στρατηγικό λάθος, ώστε να βελτιωθεί η ανταπόκριση της Δυνάμεων Ταχείας Αντίδρασης και συγκεκριμένα των Πεζοναυτών στην αυξανόμενη απειλή στο νοτιοανατολικό Αιγαίο από την Τουρκία. Δυστυχώς, σήμερα, η νέα ηγεσία του ΥΠΕΘΑ υπέκυψε στο πολιτικό κόστος και ακύρωσε την μετακίνηση της 32 ΤΑΞΠΝ από τον Βόλο στην Αττική, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επιχειρησιακές συνέπειες για την άμυνα του Αιγαίου. Να σημειώσουμε ότι στους υπολογισμούς περιλήφθηκαν και τα Zubr, τα οποία όμως ουσιαστικά έχουν να επιχειρήσουν με Πεζοναύτες τουλάχιστον εδώ και δύο έτη, καθώς ελάχιστα είναι επιχειρησιακά και χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τις ανάγκες ταχείας μεταφοράς της Ζ’ ΜΑΚ.

Με ικανοποίηση ακούμε σχέδια για την μετακίνηση της 32ας Ταξιαρχίας Πεζοναυτών (32 ΤΑΞΠΝ) από τον Βόλο, που σήμερα εδρεύει, στην Αττική και συγκεκριμένα στον Αυλώνα, στο τεράστιο στρατόπεδο του ΚΕΤΘ.

Επί σειρά ετών σε άρθρα μας είχε επισημανθεί το παράδοξο οι Πεζοναύτες να απέχουν εκατοντάδες χιλιόμετρα από τα… αποβατικά του Στόλου. Τα αρματαγωγά και τα αερόστρωμνα πρέπει να διασχίσουν τον Σαρωνικό Κόλπο, να «ανέβουν» τον Νότιο και Βόρειο Ευβοϊκό Κόλπο να πιάσουν στο λιμάνι του Βόλου ή σε ακτή του Παγασητικού Κόλπου για να παραλάβουν τους Πεζοναύτες και μετά να κατευθυνθούν στον στόχο τους. Που πιθανότατα θα είναι κάποιο νησί του κεντρικού ή νότιου Αιγαίου, ακολουθώντας την αντίστροφη διαδρομή πριν ανοιχτούν στο νότιο Αιγαίο. Ο χρόνος που απαιτείται είναι «τεράστιος» για να ικανοποιηθεί η «ταχεία αντίδραση» των Πεζοναυτών, έστω και ως ακολουθούντων δυνάμεων, οι οποίες είναι οι «βαρύτερες» στρατηγικές εφεδρείες με τις μεγαλύτερες ικανότητες και ισχύ πυρός για βίαιη κρούση σε ακτή και ανακατάληψη νήσου.

Η ΒΑΣΗ ΠΕΖΟΝΑΥΤΩΝ ΣΤΟΝ ΒΟΛΟ

Μόνον η Λήμνος, η Θάσος και η Σαμοθράκη ευνοούνται από την σημερινή θέση της 32 ΤΑΞΠΝ, δηλαδή τρία νησιά που δεν εξυπηρετούν τα στρατηγικά σχέδια της Άγκυρας για την «μοιρασιά» του Αιγαίου, και ουδόλως τις επιδιώξεις της για την συμμετοχή στις ΑΟΖ της Ανατολικής Μεσογείου. Άλλωστε, και τα τρία νησιά μπορούν να ενισχυθούν ταχύτατα από μονάδες της Βορείου Ελλάδος με πολιτικά πλοία, αεροσκάφη και ελικόπτερα. Παρενθετικά, να επισημάνουμε ότι η 71 ΑΜΤΑΞ θα μπορούσε να εγκαταλείψει τον άνευ ουσίας τίτλο «αερομεταφερόμενη» (καθότι αυτό προϋποθέτει οργανικά μέσα αερομεταφοράς) και να ονομαστεί «Ελαφρά Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία», η οποία θα μεταφέρεται με ελικόπτερα, αεροσκάφη και πλοία προς ενίσχυση των τριών νησιών, πέραν των άλλων αποστολών της σε ρόλο «Θωρακισμένου Ιππικού» στην Θράκη.

Δεν σχολιάζουμε αστείους ισχυρισμούς ότι η μετακίνηση της 32 ΤΑΞΠΝ στην Αττική «παραδίδει το βόρειο Αιγαίο στους Τούρκους και εγκαταλείπει τα νησιά του». Καθώς η διαδρομή για μια απόβαση στο βόρειο Αιγαίο με τους Πεζοναύτες, είτε αυτοί είναι στον Βόλο είτε στην Αττική, είναι ακριβώς η ίδια, εφόσον τα αποβατικά βρίσκονται στην Σαλαμίνα. Μάλιστα ο χρόνος επέμβασης στο βόρειο Αιγαίο από την Αττική (Σαλαμίνα) είναι σημαντικά μικρότερος, εφόσον οι Πεζοναύτες βρίσκονται εκεί, και ως εκ τούτου η φόρτωσή τους επιτυγχάνεται ταχύτερα. Επιπλέον, η η φόρτωση των Πεζοναυτών στην Αττική είναι πολύ πιο ασφαλής, εφόσον απέχει μακρύτερα για την ΤΑ και γίνεται εντός της πλέον ισχυρής αεράμυνας της χώρας.

Τα νησιά του Νότιου Αιγαίου, που είναι οι πλέον πιθανοί στόχοι της Τουρκίας (όπως ευθέως ομολογείται από την πολιτικοστρατιωτική ηγεσία της γείτονος χώρας), υπό την σημερινή θέση της 32 ΤΑΞΠΝ βρίσκονται πολύ μακριά για τον κύριο όγκο της ταξιαρχίας. Για να επιβιβαστούν τα 521 και 505 ΤΠΝ στα αποβατικά με κατεύθυνση το Κ. ή Ν. Αιγαίο, αυτά πρέπει να εκτελέσουν τον κύκλο: Σαρωνικός, Ν. & Β. Ευβοϊκός, Βόλος, Β. & Ν. Ευβοϊκός, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα. Αυτό σημαίνει μια απόσταση 350 χλμ. από τον Ναύσταθμο μέχρι τον Βόλο, συν άλλα τόσα – εφόσον το πιο λογικό είναι να προτιμηθεί η ασφαλέστερη και πιο καλυμμένη διαδρομή του Ευβοϊκού Κόλπου προς το Ν. Αιγαίο.

Επομένως, πριν ακόμη η αμφίβια δύναμη ανοιχτεί στο Αιγαίο για να εκτελέσει την αποστολή τους, θα πρέπει να έχει διανύσει 700 χλμ. Ακόμα και με την μέγιστη ταχύτητα των 16 κόμβων (30 χ.α.ω) για τα αρματαγωγά (κάτι μη ρεαλιστικό, με πιο πιθανό μια ταχύτητα 14-12 κόμβων [26-22 χ.α.ω]), η διαδρομή αυτή θα διαρκέσει 23 ώρες και 20 λεπτά ή 27 ή 32 ώρες (χωρίς να υπολογιστεί ο χρόνος φόρτωσης των μονάδων).

Για επέμβαση στο Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο των Πεζοναυτών με αρματαγωγά, και η ανάβαση/ κατάβαση σε Βόλο, σημαίνει τις κάτωθι αποστάσεις και χρόνους επέμβασης μαζί με τα χιλιόμετρα που προστίθενται από την έξοδο από τον Ν. Ευβοϊκό μέχρι τα νησιά-στόχους και με ταχύτητες 16, 14 και 12 κόμβων*:

  • Χίος: 700 + 168 χλμ., ήτοι 868 χλμ. = 29 ή 33,2 ή 39,5 ώρες

  • Σάμος: 700 + 225 χλμ., ήτοι 925 χλμ. = 31, 35,3 ή 42 ώρες

  • Κως: 700 + 278 χλμ., ήτοι 978 χλμ. = 32,5 ή 36,5 ή 44,5 ώρες.

  • Ρόδος: 700 + 375 χλμ., ήτοι 1.075 χλμ. = 35 ή 41,2 ή 49 ώρες.

  • Καστελόριζο: 700 + 566 χλμ., ήτοι 1.266 = 42, 48,4 ή 57,3 ώρες.

Με Zubr και ταχύτητες 60 και 40 κόμβων (111 – 74 χ.α.ω)*

  • Χίος: 700 + 168 χλμ., ήτοι 868 χλμ. = 7,8 ή 11,7 ώρες

  • Σάμος: 700 + 225 χλμ., ήτοι 925 χλμ. = 8,3 – 12,5 ώρες

  • Κως: 700 + 278 χλμ., ήτοι 978 χλμ. = 8,8 ή 13,2 ώρες.

  • Ρόδος: 700 + 375 χλμ., ήτοι 1.075 χλμ. = 9,2 ή 14,5 ώρες.

  • Καστελόριζο: 700 + 566 χλμ., ήτοι 1.266 = 9,6 ή 14,4 ώρες.

ΤΟ 575 ΤΠΝ ΣΤΟΝ ΑΥΛΩΝΑ

Εξαίρεση στην 32 ΤΑΞΠΝ αποτελεί το 575 ΤΠΝ που βρίσκεται στον Αυλώνα, ο οποίος απέχει σχετικά μικρή απόσταση από το λιμάνι της Σκάλας Ωρωπού. Αλλά και πάλι, η απαίτηση της ταχείας αντίδρασης δεν ικανοποιείται στον απόλυτο βαθμό. Τα αποβατικά πρέπει να πάλι να διασχίσουν τον Σαρωνικό, να ανέβουν τον Ν. Ευβοϊκό, να φορτώσουν στην Σκάλα Ωρωπού, και να ξανακατέβουν τον Ν. Ευβοϊκό για να κατευθυνθούν προς το κεντρικό ή νότιο Αιγαίο. Συγκεκριμένα, τα αποβατικά θα πρέπει να διανύσουν 160 χλμ. από τον Ναύσταθμο μέχρι την Σκάλα, και αν πρόκειται να κατευθυνθούν προς το νότιο ή κεντρικό Αιγαίο να διανύσουν άλλα 100 για να βγουν από τον Ν. Ευβοϊκό: ήτοι 260 χλμ. Με μέγιστη ταχύτητα 16 κόμβων των αρματαγωγών η καθυστέρηση που προκαλείται είναι περίπου 9 ώρες. Για τα Zubr με μέγιστη ταχύτητα 60 κόμβων σημαίνει μια καθυστέρηση 2,5 ωρών (χωρίς πάντα να υπολογίζονται οι χρόνοι φόρτωσης των Πεζοναυτών στα αποβατικά).

Συγκεκριμένα, για επέμβαση των Πεζοναυτών στο Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο με αρματαγωγά η ανάβαση/ κατάβαση σε Σκάλα σημαίνει τις κάτωθι αποστάσεις και χρόνους επέμβασης μαζί με τα χιλιόμετρα που προστίθενται μέχρι τα νησιά και με ταχύτητες 16, 14 και 12 κόμβων*:

  • Χίος: 260 + 168 χλμ., ήτοι 428 χλμ. = 14,1 ή 16,3 ή 19,5 ώρες

  • Σάμος: 260 + 225 χλμ., ήτοι 485 χλμ. = 16,1, 18,4 ή 22 ώρες

  • Κως: 260 + 278 χλμ., ήτοι 538 χλμ. = 18 ή 20,4 ή 24,3 ώρες.

  • Ρόδος: 260 + 375 χλμ., ήτοι 645 χλμ. = 21,5 ή 24,9 ή 29,4 ώρες.

  • Καστελόριζο: 260 + 566 χλμ., ήτοι 862 = 28,7, 33,1 ή 39,2 ώρες.

Με χρήση Zubr με 60 ή 40 κόμβους*:

  • Χίος: 260 + 168 χλμ., ήτοι 428 χλμ. = 3,8 – 5,8 ώρες

  • Σάμος: 260 + 225 χλμ., ήτοι 485 χλμ. = 4,4 ή 10,3 ώρες

  • Κως: 260 + 278 χλμ., ήτοι 538 χλμ. = 4,8 – 7,3 ώρες.

  • Ρόδος: 260 + 375 χλμ., ήτοι 645 χλμ. = 5,8 – 8,7 ώρες.

  • Καστελόριζο: 260 + 566 χλμ., ήτοι 862 = 7,7 – 11,1 ώρες.

Οι διαδρομές για τις φάλαγγες οχημάτων και τεθωρακισμένων των Πεζοναυτών Από Αυλώνα προς την Σκάλα είναι*:

  • Αυλώνα – Συκάμινο 16,1 χλμ. (23 λεπτά χωρίς κίνηση με ιδιωτικό όχημα)

  • Αυλώνα – Συκάμινο 18,5 χλμ. (27 λεπτά χωρίς κίνηση με ιδιωτικό όχημα)

  • Αυλώνα – Μαλακάσα 24,3 χλμ. (26 λεπτά (χωρίς κίνηση με ιδιωτικό όχημα)

  • Αυλώνα – Μαρκόπουλο 32,8 χλμ. (32 λεπτά χωρίς κίνηση με ιδιωτικό όχημα)

O μέσος όρος πορείας φάλαγγας (administrative movement) τροχοφόρων σε ασφαλτοστρωμένους δρόμους ημέρα είναι 30-40 χ.α.ω, και για ερπυστριοφόρα ή μεικτή φάλαγγα τροχοφόρων-ερπυστριοφόρων είναι 20-30 χ.α.ω. Από την πιο σύντομη οδό, μια φάλαγγα τροχοφόρων φτάνει στην Σκάλα θεωρητικά σε περίπου 30 με 40 λεπτά, αν και ρεαλιστικά μπορεί να πάρει μια ώρα, ιδιαίτερα την νύκτα. Αν πρόκειται για άρματα μάχης και ερπυστριοφόρα με ταχύτητα 20 χ.α.ω η φάλαγγα θεωρητικά φτάνει σε 50 λεπτά, αν και πρακτικά μπορεί ο χρόνος να ανέλθει σε 60 με 90 λεπτά.

Ο Αυλώνας ως βάση της 32 ΤΑΞΠΝ παρέχει επίσης μεγάλες εκτάσεις για προσγείωση ελικοπτέρων Chinook, ενώ πολύ κοντά βρίσκεται και η αεροπορική βάση της Τανάγρας για φόρτωση από εκεί σε Chinook ή σε C-130. Παρενθετικά, να αναφέρουμε ότι η παλιά θέση του 575 ΤΠΝ στην Χαλκίδα επέτρεπε την ταχεία φόρτωσή του από το λιμάνι της πόλης και τις παρακείμενες ακτές που απείχαν ελάχιστα λεπτά από την θέση του τάγματος, αλλά και από την Τανάγρα και ζώνες προσγείωσης δίπλα στο τάγμα (που υπάρχει γήπεδο ποδοσφαίρου και άλλες ανοικτές περιοχές).

Για αερομεταφορά του 575 ΤΠΝ από τον Αυλώνα μεσολαβεί μια μικρή πτήση των ελικοπτέρων από την Πάχη προς το στρατόπεδο, που προσθέτει 40 χλμ., που αυξάνει την απόσταση και τον χρόνο εάν η δύναμη πρέπει να κατευθυνθεί νότια. Π.χ. η Ρόδος απέχει 480 χλμ. με την παράκαμψη προς Αυλώνα, ενώ κατευθείαν από Πάχη 440 χλμ. Ήτοι, με μέγιστη ταχύτητα 315 χ.α.ω (πρακτικά μικρότερη) τα CH-47 απέχουν 1 ώρα και 23 λεπτά χωρίς την παράκαμψη και 1 και 31 λεπτά μέσω Αυλώνας. Η διαφορά προφανώς δεν είναι μεγάλη, και στην ουσία ικανοποιείται η ταχεία αερομεταφορά.

Η ΒΑΣΗ ΣΤΟΝ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟ

Οι καθυστερήσεις, ωστόσο, που προκαλούνται ακόμα και από τον Αυλώνα, όσον αφορά τα αποβατικά, και ιδιαίτερα τα αρματαγωγά, έχουν οδηγήσει εδώ και αρκετό καιρό σε συζητήσεις για την μετακίνηση του 575 ΤΠΝ κοντά στον Ναύσταθμο (πιθανότατα στην ναυτική βάση Κανελλόπουλος) ως πρώτη «βαριά» δύναμη ταχείας αντίδρασης. Η λύση του Ναυστάθμου είναι η πλέον ιδανική, καθώς οι Πεζοναύτες από τους στρατώνες θα επιβιβάζονται σχεδόν κατευθείαν στα αποβατικά. Άλλωστε, το 575 ΤΠΝ τα τελευταία έτη στέλνει στην ναυτική βάση μια προωθημένη δύναμη ταχείας αντίδρασης (Δ4), ήτοι μια μίνι-αμφίβια δύναμη κρούσης με τεθωρακισμένα, βαριούς όλμους, αντιαεροπορικά, θωρακισμένα οχήματα κ.λπ. ώστε να αποπλεύσει άμεσα σε περίπτωση ανάγκης. Η λύση του ΚΕΕΔ επίσης καλή, καθώς το στρατόπεδο βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής από τον Ναύσταθμο με πολλά άλλα πλεονεκτήματα.

Από Ναύσταθμο η επέμβαση του 575 ΤΠΝ με αρματαγωγά (16-14-12 κόμβοι) και Zubr (60-40 κόμβοι) σε ώρες είναι*:

  • Χίος: 258 χλμ.= Ζubr: 2,3 ή 3,5/ LST: 8,6 ή 10,3 ή 11,2 ώρες.

  • Σάμος: 303 χλμ. = Zubr: 2,7 -ή 4,1/ LST: 10,1 ή 12,6 ή 13,8 ώρες.

  • Κως: 345 χλμ. = Zubr: 3,1 ή 4,8/ LST: 11,5 ή 14,4 ή 15,2 ώρες.

  • Ρόδος: 450 χλμ. = Zubr: 4 ή 6/ LST: 15 ή 18,6 ή 20,4 ώρες.

  • Καστελόριζο 624 χλμ. = Zubr: 5,6 ή 8,4/ LST: 20,8 ή 26 ή 28,3 ώρες.

Αν και οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους να κάνουμε μια σύντομη παραδειγματική σύγκριση*:

  • Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Βόλο στην Ρόδο φτάνει με LST σε 35 ή 41,2 ή 49 ώρες, ενώ με Zubr σε 9,2 ή 14,5 ώρες.

  • Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Αυλώνα στην Ρόδο φτάνει με LST σε 21,5 ή 24,9 ή 29,4 ώρες, ενώ με Zubr σε 5,8 ή 8,7 ώρες.
  • Ένα τάγμα ΠΖΝ από τον Ναύσταθμο/ ΚΕΕΔ με φτάνει στην Ρόδο φτάνει με LST σε 15 ή 18,6 ή 20,4, ενώ με Zubr σε 4 ή 6 ώρες.

Ένα άλλο θετικό στοιχείο από την τοποθέτηση του 575 ΤΠΝ κοντά στον Ναύσταθμο είναι ότι και οι δύο εγκαταστάσεις βρίσκονται κοντά στο αεροδρόμιο της Πάχης και τα 2ο και 4ο ΤΕΑΣ που διαθέτουν τον κύριο όγκο των μεταφορικών ελικοπτέρων της ΑΣ με CH-47DG/ SD και ΝΗ-90, αλλά και στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας με τα C-130. Αυτό σημαίνει ότι οι Πεζοναύτες μπορούν ταχύτατα να αερομεταφερθούν ως ενισχύσεις ή να ενεργήσουν ως αεροκίνητη δύναμη ταχείας αντίδρασης, συνδράμοντας άλλες μονάδες ταχείας αντίδρασης ή πλαισιώνοντας Δυνάμεις Ειδικών Επιχειρήσεων.

Και ένα άλλο θετικό στοιχείο. Η τοποθέτηση του 575 ΤΠΝ στην ναυτική βάση απέναντι στον Ναύσταθμο σημαίνει ότι η φόρτωση στα αποβατικά συντελείται με την μικρότερη δυνατή πρόκληση προσοχής. Δεν χρειάζεται ο σχηματισμός φάλαγγας και η διέλευσή της μέσα από δρόμους. Από την θέση δε του ΚΕΕΔ, οι Πεζοναύτες φορτώνονται ακόμα και με πεζοπορία από το στρατόπεδο προς το αεροδρόμιο, ώστε να μην προκληθεί η προσοχή. Σε μια εποχή δορυφόρων, κινητών και drone μπορεί αυτά να είναι λεπτομέρειες, αλλά σίγουρα η φόρτωση των Πεζοναυτών σε αποβατικά στον Ναύσταθμο και σε ελικόπτερα στην Πάχη μπορεί να γίνει όχι μόνο με τους μικρότερους δυνατούς χρόνους, αλλά και με την μικρότερη δυνατή πρόκληση προσοχής τόσο ανάμεσα στον πληθυσμό όσο και σε εχθρικά μάτια.

Παρενθετικά, να αναφέρουμε την ανάγκη για μια αντι-drone άμυνα των συγκεκριμένων κρίσιμων βάσεων για την ταχεία αντίδραση στο Αιγαίο, καθώς και για την τοποθέτηση μιας ηλεκτρονικής ασπίδας παρεμβολών σε κινητή και δορυφορική τηλεφωνία και άλλες ασύρματες μορφές μετάδοσης δεδομένων (βίντεο, φωτογραφίες), όταν θα πρέπει να καλυφθούν συγκεκριμένες κινήσεις και δραστηριότητες.

Σε περίπτωση τοποθέτησης του 575 ΤΠΝ σε ναυτική βάση θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν πολύ σοβαρά το θέμα των «αρμοδιοτήτων» των Πεζοναυτών που θα βρίσκονται μέσα σε εγκατάσταση υπό διοίκηση ΠΝ. Οι Πεζοναύτες δεν θα πρέπει να να ασχολούνται με την ασφάλεια (σκοπιές, φυλάκια, περίπολοι) και άλλες γενικές «αγγαρείες» της βάσης (πλην καθαρά της μονάδος). Αυτός είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος, ιδιαίτερα σε μια περίοδο λειψανδρίας, αλλά και εξαιτίας του πειρασμού που εισέρχονται πάντα οι διοικητές στρατοπέδων να χρησιμοποιούν ό,τι έχουν στα χέρια τους. Η δικαιολογία μπορεί να είναι ότι εφόσον «ζουν» μέσα στην βάση υποχρεούνται να «συνεισφέρουν». Έτσι το εκπαιδευτικό πρόγραμμά τους θα επιβαρυνθεί και θα δημιουργηθούν δυσαρέσκειες και συγκρούσεις απο ανώτατο μέχρι και κατώτατο επίπεδο.

Συμπερασματικά, η επιλογή του ΚΕΕΔ για την τοποθέτηση του 575 ΤΠΝ κοντά στον αποβατικό στόλο θα ήταν η καλύτερη, καθώς οι Πεζοναύτες θα βρίσκονται στο «φυσικό περιβάλλον» των Ειδικών Δυνάμεων, σε μια βάση με άρτιες εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και κοντινά πεδία βολής, και θα συμβιώνουν με τις άλλες δύο μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων του ΕΣ – ΕΤΑ και Ζ’ ΜΑΚ – ανταλλάσσοντας εμπειρία και συνεργαζόμενοι καθημερινά στα καθαρά στρατιωτικά αντικείμενά τους, που αφορούν την ταχεία αντίδραση και τις Ειδικές Επιχειρήσεις.

*Οι υπολογισμοί αποστάσεων και χρόνων είναι ενδεικτικοί και έγιναν με το Google Maps. Δεν διεκδικούν επίπεδα πραγματικής σχεδίασης επιχειρήσεων, αλλά τον σχηματισμό μιας βασικής εικόνας για την βάση της 32 ΤΑΞΠΝ σε σχέση με την ταχεία αντίδραση και την άμυνα των πλέον επαπειλούμενων περιοχών του Αιγαίου. Οι χρόνοι και οι αποστάσεις πλεύσης δεν περιλαμβάνουν φυσικά τους χρόνους φόρτωσης των Πεζοναυτών, τις κινήσεις της αμφίβιας δύναμης για διάφορους επιχειρησιακούς ή τακτικούς λόγους, ούτε τους αστάθμητους παράγοντες αλλά ούτε και την εκτιμώμενη

Προηγούμενο άρθροΕπόμενο άρθρο