Στο τεύχος Σεπτεμβρίου του περιοδικού «Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία» που κυκλοφορεί, αναλύονται οι διαθέσιμες πληροφορίες για την πρόθεση του Κινεζικού Ναυτικού να αντικαταστήσει τα μαχητικά αεροπλανοφόρων J-15. Η εφημερίδα “South China Morning Post” (SCMP) του Χονγκ-Κονγκ δημοσίευσε στις 4 Ιουλίου 2018 δήλωση του Αντιπτέραρχου Ζανγκ Χονγκέ, Υπαρχηγού της Πολεμικής Αεροπορίας του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAAF), σύμφωνα με την οποία αναπτύσσεται ένα «νέο μαχητικό με βάση αεροπλανοφόρα για την αντικατάσταση του J-15»! Το τελευταίο στηρίζεται σε πρωτότυπο του μονοθέσιου δικινητήριου μαχητικού αεροπλανοφόρων, αεροπορικής υπεροχής Su-33 (ΝΑΤΟ: “Flanker-D”) της ρωσικής Sukhoi, μιας σχεδίασης με ηλικία μεγαλύτερη των 30 ετών. Το J-15 «Ιπτάμενος Καρχαρίας» αναπτύχθηκε από την Εταιρεία Αεροσκαφών Shenyang, θυγατρική της κρατικής Εταιρείας Αεροπορικής Βιομηχανίας της Κίνας (AVIC). Το δημοσίευμα επικαλούνταν τον «ειδικό σε ναυτικά θέματα» Λι Zιέ από το Πεκίνο, ο οποίος δήλωσε πως το αναπτυσσόμενο μαχητικό μεσαίου βάρους FC-31 (J-31) της Shenyang θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την αντικατάσταση του J-15.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της SCMP, η ανάγκη ανάπτυξης ενός νέου μαχητικού αεροπλανοφόρων κατέστη περισσότερο πιεστική μετά από μια σειρά «ασυγχώρητων μηχανικών αστοχιών» που προκάλεσαν τον θάνατο ενός κορυφαίου χειριστή και τραυμάτισαν ακόμη έναν. Δύο πηγές σε στενή επαφή με τις στρατιωτικές δυνάμεις δήλωσαν στην SCMP πως έχουν υπάρξει τουλάχιστον τέσσερεις συντριβές J-15, αλλά μόνον οι δύο κοινοποιήθηκαν από τα κρατικά μέσα ενημέρωσης. «Το J-15 είναι ένα προβληματικό αεροσκάφος – το ασταθές σύστημα ελέγχου πτήσης του ήταν ο καίριος παράγοντας πίσω από τα δύο μοιραία ατυχήματα προ δύο ετών», δήλωσε μία από τις πηγές. Δεν είναι σαφές όμως εάν η αστάθεια αναφέρεται στην αεροδυναμική του αεροσκάφους και είναι σκόπιμο και ωφέλιμο χαρακτηριστικό –όπως στην περίπτωση του Eurofighter Typhoon– ή σημαίνει ασυνέπεια λειτουργίας.
Λεπτομέρειες στο τεύχος Σεπτεμβρίου της «ΕΑ&Τ» που κυκλοφορεί.