ΑΡΘΡΑ, ΕΛΛΑΔΑ/ΚΥΠΡΟΣ

ΑΑV-7: ΥΠΕΡ & ΚΑΤΑ

Εν όψει της μελλοντικής απόκτησης από την Ελλάδα Οχημάτων Αμφίβιας Εφόδου (ΟΑΕ) AAV-7A1, εντοπίζουμε τα πλεονεκτήματα αυτών των μέσων για την 32 Ταξιαρχία Πεζοναυτών, αλλά και τα μειονεκτήματα, που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν, ώστε οι Πεζοναύτες να διαθέτουν ένα πλήρως επιχειρησιακό και αποτελεσματικό οπλικό σύστημα.

ΥΠΕΡ

  • Προστασία πεζοναυτών κατά την πλεύση-προσέγγιση στην ακτή, επί της ακτής απόβασης και σε μια απόσταση στην ενδοχώρα από βλήματα ελαφρών όπλων (τυφέκια, μεσαία και βαρέα πολυβόλα) και θραύσματα όλμων και πυροβολικού.

  • Ταχεία διέλευση του αποβατικού κύματος μέσα από ελαφρά εμπόδια κατά προσωπικού στην ακτή, ήτοι: συρματοπλέγματα κονσερτίνα ή άλλου τύπου, και νάρκες κατά προσωπικού.

  • Δυνατότητα ταχείας διάσπασης ναρκοπεδίου και άλλων εμποδίων παρακώλυσης κίνησης προσωπικού (συρματοπλέγματα) με το σύστημα εκρηκτικής διάνοιξης διαδρόμων ΜΚ 145.

  • Παροχή πυρών καταστολής παράκτιας άμυνας και υποστήριξης πεζικού Πεζοναυτών από βαρέα πολυβόλα Μ2 0.50 και βομβιδοβόλα Mk19 40mm από τους πυργίσκους των AAV-7 τόσο στην διάρκεια της πλεύσης-προσέγγισης στην ακτή, επί της ακτής και σε μια απόσταση μέσα στην ενδοχώρα.

  • Παροχή προπετάσματος καπνού σε ακολουθούντα AAV-7 ή άλλα αποβατικά μέσα (ΑΒΑΚ, φουσκωτές λέμβοι) από το σύστημα παραγωγής λευκού καπνού από το σύστημα εξαγωγής καυσαερίων του οχήματος. Σε περίπτωση που ο άνεμος φυσά προς την ακτή, ακόμα και τα προπορευόμενα AAV-7 παρέχουν στον εαυτό τους προστασία με προπέτασμα καπνού. Προπέτασμα καπνού δημιουργούν και ειδικοί εκτοξευτές καπνογόνων βομβίδων στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, αλλά μόνον όταν τα AAV-7 φτάσουν σε απόσταση βολής προς την ακτή.

ΚΑΤΑ

  • To AAV-7 “πέφτει” στην θάλασσα μόνον από τον πρωραίο καταπέλτη των αρματαγωγών ΣΑΜΟΣ και όχι από τον πρυμναίο. Θα πρέπει να εξεταστεί αν ο καταπέλτης καταπονείται από την συνεχή διέλευση των AAV-7 ώστε να υπάρχει κίνδυνος κάποια στιγμή καταστροφής του. Να σημειώσουμε ότι τα αμερικανικά AAV-7 εξαπολύονται από αποβατικά-”δεξαμενόπλοια” που βυθίζεται η πρώρα τους, και έτσι τα οχήματα πλέουν ήδη πριν πατήσουν τον καταπέλτη ώστε να μην καταπονείται.

  • Αν και το ΑΑV-7 κατά την πλεύση-προσέγγιση στην ακτή προστατεύεται από την θάλασσα πλευρικά-μετωπικά-πίσω, η οροφή είναι ευάλωτη σε εγκαιροφλεγή βλήματα πυροβολικού και ακόμα περισσότερο σε βομβιδοφόρα βλήματα όλμων 4.2»/ 120 χλστ., που μπορούν να διαπεράσουν εύκολα την λεπτή θωράκιση της οροφής (ιδιαίτερα αν είναι κοίλου γεμίσματος, όπως τα ελληνικά βομβίδια των όλμων 4.2»).

  • Όταν βγει στην ακτή, οι πολύ μεγάλες διαστάσεις του AAV-7 το καθιστούν έναν πολύ μεγάλο στόχο για αντιαρματικά κατευθυνόμενα βλήματα (MILAN, TOW κ.λπ.) αλλά και κάθε άλλο ομαδικό όπλο (π.χ. αυτόματα βομβιδοβόλα). Επίσης, η μεγάλη χωρητικότητα του οχήματος 21 άτομα (+πλήρωμα) σημαίνει ότι σε περίπτωση προσβολής μπορεί να χαθεί μια ολόκληρη διμοιρία Πεζοναυτών.

  • Οι μεγάλες διαστάσεις του AAV-7 δεν του επιτρέπουν να εισχωρήσει εύκολα στην ενδοχώρα, ίσως σε μερικές περιπτώσεις και να μην μπορεί να βγει από μια ακτή, εξ αιτίας του ορεινού εδάφους των νησιών και της στενότητας των δρόμων, που σε ορισμένα σημεία θεωρούνται ακατάλληλοι ακόμα και για τα φαρδιά τζιπ HMMW.

  • Επομένως, το AAV-7 τόσο ως εύκολος στόχος όσο και ως ογκώδες-δυσκίνητο όχημα δεν ενδείκνυται να λειτουργήσει ως ΤΟΜΑ για τους Πεζοναύτες στην ενδοχώρα των νησιών. Γι’ αυτό άλλωστε το USMC το αντικαθιστά με νέο αμφίβιο τροχοφόρο όχημα με μικρότερο μέγεθος για χρήση και ως ΤΟΜΑ.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ – ΑΝΤΙΜΕΤΡΑ

  • Τα AAV-7 θα πρέπει να αποτελούν το πρώτο κύμα αμφίβιας εφόδου προς διάσπαση της παράκτιας άμυνας. Μετά θα πρέπει να βγαίνουν στην ακτή ΤΟΜΑ (ιδανικά Μ2 Brandley, αν τελικά αποκτηθούν) τα οποία θα μεταφέρουν-υποστηρίζουν τους Πεζοναύτες στις χερσαίες επιχειρήσεις στην ενδοχώρα.

  • Θα πρέπει να εξεταστεί αν μπορεί να βελτιωθεί η θωράκιση της οροφής των AAV-7 από βομβιδοφόρα βλήματα όλμων χωρίς να υποστεί μεταβολές στην πλευστότητά του ή άλλα χαρακτηριστικά του.

  • Θα πρέπει να ενισχυθεί σημαντικά η ενίσχυση της πλευρικής θωράκισης των AAV-7 ώστε να αντέχουν τουλάχιστον σε βλήματα/ ρουκέτες φορητών αντιαρματικών όπλων.

  • Θα πρέπει να τοποθετηθούν θερμικές σκοπευτικές κάμερες στον πυργίσκο για τα πολυβόλα και τα βομβιδοβόλα των AAV-7 ώστε να εντοπίζονται ευκολότερα και ταχύτερα πιθανές απειλές στην ακτή και να προσβάλλονται άμεσα προς καθήλωση ή καταστροφή.

  • Οι Πεζοναύτες πρέπει να εφοδιαστούν με βαριά και πλήρη (κορμός, ώμοι, λαιμός, γεννητικά όργανα) θωράκιση για την προστασία τους μέσα στο AAV-7, σε περίπτωση προσβολής, αλλά και κατά την μάχη επί της ακτής και μέχρι τις πρώτες εχθρικές θέσεις, μια περίοδος που είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι σε πυρά. Μετά μπορεί να αφαιρούνται τα επιμέρους τμήματα και να μένει ο θώρακας κορμού για επιχειρήσεις στην ενδοχώρα, ώστε να είναι πιο ελαφριοί και ευέλικτοι.

  • Θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά από το ΠΝ η εγχώρια ναυπήγηση με ελληνικό σχέδιο ενός ή δύο μικρού μεγέθους (διαστάσεων LST) δεξαμενόπλοιων-αποβατικών πλοίων για ασφαλή και ορθή χρήση των AAV-7 αλλά και άλλων αποβατικών μέσων (λέμβων, αποβατικών σκαφών).

Προηγούμενο άρθροΕπόμενο άρθρο